Olli Simell palkittiin merkittävästä diabetestutkimuksesta

05.12.2012

Ruotsalainen lapsidiabetessäätiö on palkinnut Tukholmassa professori Olli Simellin. Palkinto myönnettiin Pohjoismaiden merkittävimmästä lapsidiabetestutkimuksesta.

​Turun yliopiston lastentautiopin professori Olli Simellin saama palkinto on tunnustus ansiokkaasta tutkimuksesta tyypin 1 diabeteksen ennustamiseksi ja ehkäisemiseksi.

Simellin johtamassa vuonna 1994 käynnistyneessä DIPP-tutkimuksessa on seurattu syntymästä diabeteksen puhkeamiseen asti lapsia, joilla on kohonnut perinnöllinen riski sairastua tyypin 1 diabetekseen. Tyypin 1 diabetes on yksi maailman yleisimmistä lasten ja nuorten pitkäaikaissairauksista, jonka syntymekanismeista on tähän asti tiedetty vasta vähän.

Simellin johtaman tutkimusryhmän uraauurtavassa tutkimuksessa on tunnistettu veren ilmaantuvia autovasta-aineita, joita diabetesriskissä olevan lapsen elimistö kehittää insuliinia tuottavia soluja vastaan.

Tutkimustyön myötä sairauden puhkeamisen riski lapsella pystytään tunnistamaan jo kauan ennen taudin puhkeamista, jopa vastasyntyneiltä.

- Tämä on suuri saavutus heikosti tunnetun sairauden ymmärtämisessä. Tutkimustyön palkitseminen osoittaa, että teemme korkeatasoista työtä, ja on hienoa, että työtämme arvostetaan kansainvälisestikin, Simell toteaa.

Simellin mukaan tutkimuksessa voidaan lähivuosina odottaa merkittäviä uusia edistysaskelia diabeteksen synty- ja kehittymismekanismien ymmärtämisessä.

- Tavoitteena on oppia tuntemaan sairauden etenemisen mekanismeja niin hyvin, että sen puhkeaminen tai eteneminen pystyttäisiin ehkäisemään kokonaan, Simell kuvaa tutkimuksen tulevaa painopistettä.

Palkinto jaettiin Simellille Tukholmassa keskiviikkona 14.11.2012. Säätiön myöntämä Johnny Ludvigsson -palkinto on suuruudeltaan 250 000 kruunua.  Palkinnon myöntänyt ruotsalainen säätiö Barndiabetesfonden tukee tutkimusta, joka pyrkii ehkäisemään, parantamaan tai lieventämään lasten ja nuorten diabetesta.  Säätiön suojelijana toimii kruununprinsessa Victoria.

LR

Kuva: Karina Ljungdahl