Omanin tiedehallinnon edustajia tutustui Turun yliopistoon

24.03.2014

Omanin sulttaanikunnan delegaatio tutustui Turun yliopistoon 20.3.2014. Vierailijat perehtyivät suomalaiseen yliopistokoulutukseen ja kartoittivat korkeakoulutuksen yhteistyömahdollisuuksia.

​Omanin koulutusjärjestelmä on ottanut harppauksia eteenpäin nykyisen hallitsijan sulttaani Qaboos bin Said al Saidin aikakaudella. Sulttaanin noustessa valtaan vuonna 1970 Omanissa oli ainoastaan kolme koulua. Nyt neljä vuosikymmentä myöhemmin kouluja on yli tuhat, ja lukutaito on kohonnut lähes 87 prosenttiin.

Erityisesti tyttöjen koulutusmahdollisuudet ovat parantuneet. Tyttöjen osallistuminen peruskoulutukseen on lähes yhtä hyvä kuin poikienkin, ja korkeakoulujen opiskelijoista yli puolet on naisia.

Omanin korkeakoulukulttuuri on nuori. Omanin ainoa yliopisto, Sultan Qaboos University, perustettiin vuonna 1986. Maassa toimii kuitenkin lukuisia ammattikorkeakouluoppilaitoksia. Yliopisto-opetusta on kehitetty vastaamaan työmarkkinoiden vaatimuksia erityisesti kansainvälisen kaupan, kommunikaation, muotoilun, tekniikan ja IT:n aloilla.

Turun yliopistossa vierailleeseen delegaatioon kuului Omanin opetusministeriön, Sultan Qaboos -yliopiston ja tiedehallinnon edustajia. Vierailijat olivat kiinnostuneita muun muassa opetustarjonnasta, yhteistutkintomahdollisuuksista sekä tutkimusyhteistyöstä.

Teksti: Hannu Aaltonen
Kuva: Turun AMK