Onko ideasi jo patentoitu? Tervetuloa Teqmine Patent Similarity -patenttitietokannan käyttäjäperehdytykseen torstaina 5.9.!

12.08.2019

Turun yliopisto ja Åbo Akademi pilotoivat helppokäyttöistä, tutkijoille suunnattua Teqmine Patent Similarity -patenttitietokantaa vuoden 2019 aikana. Tietokannan tekoäly hakee julkaisuja puolestasi käyttäen luonnollista kieltä. Sinun tarvitsee vain kopioida tutkimusaiheesi tarkka kuvaus hakukenttään – tietokanta löytää klikkauksella kilpailevia ratkaisuja ja samantyyppisiä patentteja.

Patenttihaku antaa sinulle etumatkaa tutkimuksen elinkaaren vaiheissa, mm. laatiessasi tutkimussuunnitelmaa tai rahoitushakemusta. Koska Suomen Akatemian syksyn 2019 rahoitushaku on parhaillaan käynnissä, oman tutkimuskohteen alan patentoinnin selvittäminen on erityisen ajankohtaista.  Teqmine Patent Similarity helpottaa tutkimuskohteesi aikaisen vaiheen kaupallistamismahdollisuuksien selvittämistä.

Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät yhteisen käyttäjäperehdytyksen Agorassa torstaina 5.9.2019 klo 12.15–14.30. Perehdytys on maksuton ja avoin kaikille TY:n ja ÅA:n tutkijoille. Kaikki TY:n tutkijat voivat luoda ilmaisen käyttäjätilin ja tehdä hakuja tietokannassa pilottivaiheen päättymiseen 31.12.2019 saakka. Kielenä toimii englanti.

Aika: Torstai 5.9.2019 klo 12.15–14.30
Paikka: Agora, IT-sali K126C, 1. kerros, Vesilinnantie 3, 20500 Turku

Ohjelma:
12.15 Avaussanat / Innovaatiopäällikkö Camilla Pelo, Åbo Akademi ja patentti-informaatikko Anna Salmi, Turun yliopisto
12.25 Teqmine Patent Similarity -tietokanta tutkijan tukena / CEO Hannes Toivanen, Teqmine

PATENTS AS INFORMATION AND STRATEGIC ASSET FOR UNIVERSITY RESEARCHER

• What patents are and why to search them
  • Why to apply for patent
  • Costs, use and strategy

AI AND EVALUATION OF EARLY STAGE IDEAS

• What is TEQMINE
  • What is AI for patent search
  • Evaluating early stage ideas – what is important

TEQMINE PATENT SIMILARITY

• How it works
  • Patent information sources
  • Security and privacy

HOW TO USE THE TOOL – TRAINING AND EXAMPLES

• Basic functions and steps
  • How to examine a patent in detail
  • How to do develop a wild idea with iterative search
  • GROUP WORK - Practical training with Teqmine

14.15 Tilaisuuden päätös

Ilmoittaudu maanantaihin 2.9. mennessä lomakkeella.

Tervetuloa!

Lisätiedot: Patentti-informaatikko Anna Salmi,
Turun yliopiston kirjasto sekä Innovaatiot, yrittäjyys ja koulutusvienti –yksikkö, Turun yliopisto
anmesa@utu.fi