Opintopäällikkö Roslakalle juhlakirja Opiskelu yliopistossa

05.12.2013

Yhteiskuntatieteiden pitkäaikaisen työntekijän opintopäällikkö Raija Roslakan kunniaksi on julkaistu akateeminen Festschrift. Kirjassa valotetaan opiskelijoiden onnellisuutta ja opintojen kehittämistä.

raija-roslakka-1.jpg

Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan opintopäällikkö Raija Roslakka jää eläkkeelle.

Roslakka on yliopiston historiassa yksi harvoja opetuksen ja tutkimuksen tukena toimivia työntekijöitä, joiden kunniaksi on toimitettu juhlakirja. Kirja luovutettiin Roslakalle 5.12.2013 Publicumissa järjestetyssä kahvitilaisuudessa.

– Olemme tottuneet siihen, että dekaanit ja professorit vaihtuvat mutta Roslakka pysyy. Nyt on Roslakankin aika päästä viettämään ansaittuja eläkevuosia, dekaani Kimmo Rentola muistutti puheessaan.

Kuva: Opintopäällikkö Raija Roslakka keräsi onnitteluja ja kiitoksia pitkästä ja ansiokkaasta työurastaan Turun yliopistossa.

Talous vaikuttaa opiskelijoiden onnellisuuteen

Opiskelu yliopistossa -juhlakirja on katsaus yliopiston kehittyviin opetuskäytäntöihin, opiskelun muutokseen ja opintojen laatuun. Kirjoittajina on tiedekunnan kahdeksan professoria ja tutkijaa.

Sosiaalitieteiden laitoksen professori Heikki Ervasti ja erikoistutkija Takis Venetoklis käsittelevät artikkelissaan yliopisto-opiskelijoiden onnellisuutta ja elämäntyytyväisyyttä.

– Tuloksemme antavat jossain määrin viitteitä siitä, että yliopisto-opiskelijoiden onnellisuus on vähäisempää kuin väestön keskimääräinen onnellisuus, Ervasti ja Venetoklis toteavat.

Tutkijoiden mukaan ihmiset muistelevat opiskelua onnellisena elämänvaiheena. Tutkimustieto antaa kuitenkin hieman toisenlaisen kuvan. Onnellisuus liittyy erityisesti sosioekonomisiin taustatekijöihin. Onnellisimpia opiskelijoita ovat keskimäärin ne, joiden vanhempien sosioekonominen asema on korkea.

Opiskelijoiden onnellisuuteen vaikuttavat myös opiskelijoiden omat taloudelliset voimavarat. Toimeentulon kehittäminen on keskittynyt erityisesti siihen, että tukimuodoilla voitaisiin nopeuttaa opintojen etenemistä ja valmistumista. Kirjoittajat pitävät tätä tavoiteltavana päämääränä, mutta muistuttavat, että niukka toimeentulo saattaa kuitenkin vaikuttaa päinvastaisesti.

Hannu Aaltonen

Luotu 05.12.2013 | Muokattu 09.07.2021