Opintopolku-palvelun tiedonsiirtoihin liittyvä virhe on korjattu – Turun yliopistossa virhe koskettaa vain yksittäisiä hakijoita

25.05.2023

Opetushallituksen ylläpitämässä Opintopolku-palvelussa on havaittu korkeakoulujen ensikertalaisuustietojen siirtymiseen liittyvä virhe, jonka vuoksi osa hakijoista on voinut tulla virheellisesti hyväksytyksi korkeakouluun.

Teknisen vian vuoksi kasvatusalan hakukohteisiin hakeneita kehotetaan osallistumaan opiskelijavalintojen valtakunnalliseen VAKAVA-kokeeseen, koska todistusvalinnan ja avoimen väylän lopullisia tuloksia ei ole voitu julkaista.

Tietojen siirtymiseen liittyvä virhe on nyt korjattu, ja opetushallituksessa on käynnissä selvitys, kuinka isoa osaa hakijoista Opintopolun vika koskettaa. Opetushallitus pahoittelee 25.5. julkaistussa tiedotteessaan tilannetta, joka ymmärrettävästi aiheuttaa monelle hakijalle huolta.

Turun yliopistossa on selvitetty asiaa ja tehty korjauksia valintoihin. Turun yliopistossa virhe koskettaa vain yksittäisiä hakijoita, joihin ollaan yhteydessä.

Opintopolku on Opetushallituksen palvelu, jossa suomalaiset oppilaitokset ja korkeakoulut ylläpitävät omien koulutustensa tietoja. Korkeakoulujen yhteishaussa voi hakea ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Hakeminen tapahtuu Opintopolku-palvelussa täytettävällä hakulomakkeella.

Valtaosa opiskelijoista valitaan todistusvalinnalla ylioppilastutkinnon perusteella. Opiskelijaksi voidaan valita myös valintakokeen, valintakokeen ja todistuksen tai esimerkiksi avoimen korkeakoulun aiempien opintojen perusteella. Korkeakoulut päättävät valintaperusteista ja opiskelijaksi ottamisesta, joten myös hakijoihin mahdollisesti vaikuttavista jatkotoimenpiteistä päättää kukin korkeakoulu.

Lisätietoja: hakijapalvelut@utu.fi

Luotu 25.05.2023 | Muokattu 25.05.2023