Opiskelijaelämää eri näkökulmista, joka tiedekunnasta ja moneen kanavaan

25.10.2019

Turun yliopiston uudet opiskelijalähettiläät aloittivat juuri kuuden kuukauden rupeamansa opinahjonsa lähettiläinä. Lähettiläitä on joka tiedekunnasta – yhteensä heitä on 14.

Keväällä luokan- ja musiikinopettajaksi valmistuva Stina-Maria Sihvo heittää elämäniloisen postauksen Turun yliopiston Instagramiin opiskelijavaihdostaan Intiassa, paljon tietoa sisältävää Insta-stooria ja esittää monenlaisia kysymyksiä seuraajille. Menestys on taattu. Aitous on somettamisessa parasta.

– Juuri kaikenlaisilla osallistavilla keinoilla tehdään viestinnästä mielestäni värikästä, tehokasta, tavoittavaa ja kiinnostavaa, kulttuurihistoriaa toista vuotta opiskeleva uusi opiskelijalähettiläs Mikaela Wirenius miettii lähettilästoiminnasta.

– Tuntuu vahvasti siltä, että me lähettiläät olemme kaikki energisiä ja iloisia tyyppejä, jotka varmasti somettavat rohkeasti ja rehellisesti omalla persoonallaan.

Uudet opiskelijalähettiläät kertovat opiskelijaelämästä ja yliopiston laajasta koulutustarjonnasta sosiaalisessa mediassa, lukiovierailuilla, messuilla ja tapahtumissa. He postaavat Turun yliopiston Instagram-tilille kuvia ja tarinoita vuoroviikoin omalla nimellään ja aihetunnisteella #utulähettiläs. Lisäksi he kirjoittavat esimerkiksi blogia ja myös joitain Youtube-videoita ja podcastejakin on luvassa.

– Itse haluan lähettiläänä välittää sellaista viestiä, että aktiivisen ja välillä rankankin opiskelun lomaan mahtuu paljon hauskoja tapahtumia ja ennen kaikkea yhteisöllisyyttä – esimerkiksi meillä lääkiksessä on todella tiivis porukka, jossa saa tsemppiä jo ihan tenttiin lukemisessakin. Yksin ei jää, kolmannen vuoden yleislääketieteen opiskelija ja myös jo väitöskirjaansa lastentaudeille valmisteleva Kiara Homil hymyilee.

Kouluvierailuja eri puolille
Suomea, toiveidenkin mukaan

Oikeustieteen opiskelijat Julianne Koskelainen ja Miia Hannukkala lähtivät ensimmäiselle kouluvierailulleen jo viime viikolla.

– Oli todella mukava vierailu, vaikkei paljon kysymyksiä lukiolaisilta tullutkaan. Valmistelimme yleisesityksestä sellaisen, että otimme oikeustieteellisessä opiskelemisen esityksen kärjeksi, koska siitä oli nimenomaan toivottu infoa. Jutustellen ja toisiamme täydentäen tuli ihan hyvä esitys, ei mikään paperinmakuinen, Koskelainen kertoo.

Lukioiden on mahdollista pyytää lähettiläitä oppitunneille kertomaan Turun yliopiston eri koulutusvaihtoehdoista, opiskelijaelämästä Turussa ja vastaamaan lukiolaisten kysymyksiin. Lukioista voidaan myös esittää toiveita, jos halutaan esimerkiksi tarkempaa infoa jostain tietystä koulutusalasta.

Luotu 25.10.2019 | Muokattu 26.10.2019