Opiskelijat innovoivat 24 tunnin leirillä

07.03.2013

Turun yliopisto järjestää kaikille seudun korkeakoululaisille avoimen innovaatioleirin huhtikuussa. Kilpailijoiden tehtävänä on kehittää kaupunkiympäristöön soveltuvia uusia ratkaisuja Turun kaupungin ja Microsoft Suomen määrittelemien haasteiden pohjalta.

- Kyseessä on 24 tunnin JA Challenge -innovaatioleiri, jossa opiskelijat saavat tehtävänannon, jossa tavoitteena on luoda jotain uutta ajatellen kaupunkiympäristöä vuonna 2030, Turun yliopiston BID-keskuksen koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen sanoo.

Stenvall-Virtasen mukaan yksi leirin anneista onkin hahmottaa innovaatioprosessi ja havaita, mitä kykyjä itsellä siihen on.

- Osallistuja saa kokemusta monialaisesta työskentely-ympäristöstä, kansainvälisestä yhteistyöstä sillä työskentelykieli on englanti, esiintymis-, yhteistyö-, neuvottelu- ja päätöksentekotaitoja, työelämävalmiuksia, Stenvall-Virtanen luettelee.

Monitieteiset tiimit

Tapahtuman pohjana on Nuori Yrittäjyys ry:n luoma toimintamalli. Turkulainen uutuus on halu muodostaa kilpailevat joukkueet mahdollisimman monipuolisesti.

- Aiemmin on pitäydytty hyvinkin tietyn alan osaajissa. Esimerkiksi kun leiri järjestettiin Aalto-yliopistossa, osallistujina oli vain uusiutuvan ja bioperäisten polttoaineiden tutkimiseen erikoistuneet opiskelijat, Nuori Yrittäjyys ry:n ohjelmapäällikkö Turo Numminen sanoo.

Turussa tavoitteena on luoda ryhmiä, jossa on eri oppiaineiden opiskelijoita. Näin uutta luotaessa yhdistyisivät esimerkiksi tekninen, kaupallinen ja humanistinen osaaminen.

- Jos jokin ryhmä kehittää tapahtuman aikana totuttamiskelpoisen idean, oikeudet siihen säilyvät kehittäjillä, Numminen sanoo.

Tilaa kymmenille osallistujille

Tapahtuma järjestetään 18-19.4. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tiloissa. Kilpailijoiksi odotetaan reilua 50:ttä opiskelijaa, heidän tuekseen pestataan 25 tutoria.

Turun kaupunki tarjoaa myös asukkailleen mahdollisuutta jättää toimeksiantoehdotuksiaan kilpailijoille.

Tapahtuman järjestävät Nuori Yrittäjyys ry sekä Turun yliopiston rekrytointipalvelut, Innovaatiot ja yrityskehitys eli BID-keskus, koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea sekä Tulevaisuuden tutkimuskeskus.  Tapahtuman suojelijana toimii Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö.

Parhaat palkitaan Lumia 820 –puhelimilla.

Erja Hyytiäinen
Luotu 07.03.2013 | Muokattu 30.10.2020