Opiskelijat käyttävät La Palman teleskooppia Tuorlasta käsin

14.10.2013

ESO-keskus järjestää 14.–19.10. Tuorlan observatorion tiloissa uuden havaitsevan tähtitieteen kurssin. Viikon mittaisella kurssilla opiskelijat pääsevät käyttämään Kanarian saarten La Palmalla sijaitsevaa yhteispohjoismaista 2,5 metrin NOT-teleskooppia Tuorlasta käsin.

​Kurssilla tehdään viisi erillistä tiedeprojektia, joiden aiheet vaihtelevat kaukaisista galaksijoukoista yli tuhat vuotta sitten räjähtäneen supernovan jälkeensä jättämään Rapusumuun.

– Kurssi tarjoaa opiskelijoille upean mahdollisuuden havaintojen tekoon ammattilaisteleskoopilla. Tutkimuksissa hyödynnetään sekä optisia että infrapunahavaintoja, kertovat kurssin järjestäjät, yliopistotutkijat Seppo Mattila ja Kari Nilsson Suomen ESO-keskuksesta.

Kurssi antaa opiskelijoille valmiuden käyttää tulevaisuudessa myös Euroopan Eteläisen Observatorion (European Southern Observatory, ESO) tarjoamia havaintolaitteistoja.

Kansallisena yhteistyönä toteutettu kurssi on tarkoitettu tähtitieteen maisteriopiskelijoille suomalaisista yliopistoista. Kurssille osallistuu tänä vuonna 20 opiskelijaa, puolet Turusta ja puolet Helsingin yliopistosta.

>> Kurssin tiedot

HA