Oppikirja luovan kirjoittamisen taidosta

10.06.2014

Kirjoittamisen taide ja taito on Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen ensimmäinen oma julkaisu, joka tuo oppiaineen omaleimaiset ja monipuoliset sisällöt laajemman lukija- ja kirjoittajakunnan ulottuville.

Kirjan kahdessatoista artikkelissa luovan kirjoittamisen eri puolia lähestytään sekä teoreettisista että käytännöllisistä näkökulmista.

Nimensä mukaisesti kirja painottaa kirjoittamista taitona, jota voi oppia ja harjoitella. Se soveltuu oppikirjaksi luovan kirjoittamisen opetukseen tai itseopiskeluun. Samalla kirja ohjaa tarkastelemaan kirjoittamista taiteena, joka pyrkii merkityksellisiin kohtaamisiin lukijoiden, toisten kirjoittajien ja ympäröivän maailman kanssa.

Artikkelit pureutuvat kirjoittamisen taidon peruskäsitteisiin, kuten kertoja- ja rakenneratkaisuihin ja aineistojen käyttöön. Huomiota kiinnitetään myös kirjoittajaan.

Esiin nousevat esimerkiksi palautteeseen, kirjoittajaidentiteettiin ja omaelämäkerrallisuuden eri puoliin liittyvät kysymykset. Uusia, vaihtoehtoisia näkökulmia kirjoittamiseen ovat esimerkiksi monitekijyys ja taiteellinen tutkimus luovan kirjoittamisen osana. Myös kirjoittajan elämän ratkaisevat hetket – esikoisteoksen saattaminen kirjalliselle kentälle ja elämä sen jälkeen – saavat omat artikkelinsa.

Kaikilla kirjan kirjoittajilla on suhde luovan kirjoittamisen oppiaineeseen. Mukana on luovaa kirjoittamista opiskelleita ja opettaneita kirjailijoita ja tutkijoita. Kirjan on toimittanut luovan kirjoittamisen jatko-opiskelija Emilia Karjula.

Kirjailija Petri Tamminen luovan kirjoittamisen yliopisto-opettajaksi

Turun yliopiston luovan kirjoittamisen koulutukseen tulee uudistuksia syksyllä 2014. Kirjailija, VTM Petri Tamminen tulee luovan kirjoittamisen yliopisto-opettajaksi Niina Revon jäädessä helmikuuhun 2015 jatkuvalle  kirjoitusvapaalle.

Tamminen on moneen kertaan palkittu kirjailija ja pidetty kirjoittajakouluttaja, joka tarttuu toimeen laaja-alaisen kokemuksen ja vankan tekemisen suomalla varmuudella.

Kaikille avoin luentosarja syksyllä

Turun yliopiston luova kirjoittaminen ja työryhmä järjestävät syksyllä 2014 ”Kirjoittajan avaruus” -luentosarjan, joka on avoin kaikille kiinnostuneille. Kirjoittamiseen keskittyvä kokonaisuus on merkittävä juhlistaessaan luovaa kirjoittamista, sen ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia akateemisessa yhteisössä.

Luentosarjan aiheita ovat muun muassa asiantuntijuutta rakentava ja tukeva blogikirjoittaminen, kritiikin kirjoittamisen uudet muodot ja mahdollisuudet, luova tietokirjoittaminen sekä luovuus ja innostus.

Kirjoittajan avaruus koostuu luennoista ja työpajoista. Sarja alkaa 10.9.2014 ja päättyy 17.12.2014. Sarjan luennoitsijat ovat Torsti Lehtinen, Anna Kortelainen, Kimmo Svinhufvud, Hannu Salmi, Teemu Keskisarja, Päivi Kosonen, Olli Löytty ja Marketta Rentola

TK

Luotu 10.06.2014 | Muokattu 21.07.2021