Oppimisanalytiikan keskus edesauttaa koulutuksen uudistamista

27.10.2016

Turun yliopistoon perustettu oppimisanalytiikan keskus tarjoaa mahdollisuuksia digitalisaation hyödyntämiseen ja työkaluja koulutuksen uudistamiseen.

​Turun yliopiston uuden oppimisanalytiikan keskuksen avajaisia vietettiin 26.10. Informaatioteknologian laitokselle perustettu keskus pyrkii hyödyntämään oppilaista kerättyä elektronista dataa opetuksen ja oppimisen kehittämiseen.

– Visionamme on parantaa oppimistuloksia kaikilla koulutusasteilla sekä luoda tutkimukseen pohjaava malli koulutusjärjestelmän kehittämiseen, projektin vetäjä, dosentti Mikko-Jussi Laakso sanoo.

Oppimisanalytiikkakeskus valjastaa Turun yliopistossa kehitetyn elektronisen ViLLE-oppimisjärjestelmän keräämää valtaisaa datamäärää tutkimuksen käyttöön.

Tutkimustyötä keskus tekee tiiviissä yhteistyössä niin yliopiston eri tahojen, suomalaisen koulukentän kuin kansainvälisen koulutusviennin kanssa.

Tärkeä strateginen avaus

– Oppimisanalytiikkakeskus sopii erittäin hyvin yliopiston strategiaan, totesi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen tilaisuuden avaavassa puheessaan.

Rehtorin mukaan yliopiston toiminta tulee rakentumaan entistä enemmän toiminnallisten verkostojen varaan. Yhteistyötä tehdään yhä enemmän myös yliopiston ulkoisten toimijoiden kanssa.

Oppimisen tutkimus on yksi Turun yliopiston painopistealoista.

– Turun yliopisto tahtoo olla voimakkaasti mukana suomalaisen koulun uudistamisessa. Oppimisanalytiikkaa hyödyntämällä voimme viisaasti toimien hyödyttää myös muita maailman osia hyötyen samalla itsekin, Väänänen totesi.

IT-laitoksen johtaja Tapio Salakoski korosti Turun yliopiston asemaa digitalisaation mullistuksissa. Koulutussektorilla globalisaatio ja digitalisaatio ovat vasta aluillaan. Tulevaisuuden työn muuttuminen vaatii myös koulutusta kehittymään.

– Haasteenamme on kouluttaa ihmisiä tulevaisuutta varten, vaikka emme vielä tiedä mitä tulevaisuuden työ on tai mitä se vaatii. Tällä hetkellä olemme vaikeassa tilanteessa, jossa vaaditaan samanaikaisesti leikkauksia ja koulutuksen uudistamista, Salakoski totesi.

Oppimisanalytiikka mahdollistaa juuri tämän.

– Sen avulla pystymme toimimaan digitalisaation paineessa sitä hyödyntäen, Salakoski painotti.

>> Oppimisanalytiikkakeskus

>> ViLLe-järjestelmä ennakoi ja tukee oppimista

Teksti ja kuva: Saara Järviö

Luotu 27.10.2016 | Muokattu 27.10.2016