Orgasmi vapauttaa opioideja aivoissa

04.08.2023

Turun PET-keskuksen ja Åbo Akademin uusi tutkimus paljastaa, että aivoissa vapautuu opioideja orgasmin aikana.

Opioidit säätelevät kipua ja nautintoa, mutta niiden merkitys seksuaalisuudelle ymmärretään huonosti. Suomalaistutkijat osoittivat positroniemissiotomografian (PET) ja magneettikuvauksen avulla, kuinka miesten aivoissa vapautuu opioideja orgasmin aikana. Seksuaalinen nautinto myös aktivoi aivoja laaja-alaisesti.

– Orgasmin jälkeen opioiditoiminta kiihtyi hippokampuksessa. Tämä alue osallistuu eritysesti tunteiden ja muistitoimintojen säätelyyn. Peniksen hyväileminen ennen orgasmia kiihdytti toimintaa hippokampuksessa, mutta myös aivojen tunteita ja kosketustietoa käsittelevillä alueilla. Tulokset voivat olla hyödyllisiä kehitettäessä uusia hoitoja orgasmivaikeuksiin, kertoo tutkimusta johtanut professori Patrick Jern.

– Orgasmi vapautti aivoissa opioideja samalla tavalla kuin esimerkiksi syömiseen tai toisten ihmisten seuraan liittyvät nautinnot. Aivojen omat opiaatit säätelevät siis yleisesti monenlaisten nautintojen kokemista. PET-tutkimuksen perusteella ei kuitenkaan voida tietää, liittyikö opioidien vapautuminen orgasmiin vai pelkästään seksuaalisen koskettamisen aiheuttamaan nautintoon, kertoo professori Lauri Nummenmaa Turun PET-keskuksesta.

Koska seksuaalisuus on henkilökohtainen ja herkkä asia, sen tutkiminen laboratorio-oloissa on vaikeaa. Tutkittavan liikkuminen PET-kuvauksen aikana voi myös pilata kuvauksen, joten itsetyydytyksen sijaan osallistujien kumppaneita pyydettiin hyväilemään tutkittavia kuvauksen aikana. Siltikään aloillaan pysyminen ei ollut helppoa, koska orgasmi saa koko kehon kihelmöimään nautinnosta.

Tutkimusasetelma oli niin intiimi, että tutkijoiden oli vaikea löytää osallistujia. Osallistujien yksityisyydestä huolehdittiin kuitenkin tutkimuksen aikana. Tutkijat eivät voineet nähdä tai kuulla osallistujia kokeen aikana, mutta osallistujat pystyivät tavoittamaan tutkijat koska tahansa niin halutessaan.

– Tutkimuksen kulku käytiin yksityiskohtaisesti läpi osallistujien kanssa etukäteen, ja heille kerrottiin hetki hetkeltä mitä tutkimuksen aikana tapahtuisi. Osallistujille myös soitettiin kuvauslaitteen aiheuttamaa ääntä etukäteen, jotta he osaisivat valmistautua kuvaukseen. PET-kamera ja magneettikuvauslaite eivät ole kovinkaan romanttisia paikkoja seksin harrastamiseen, mutta silti kaikki osallistujat saivat orgasmin tutkimuksen aikana, kertoo professori Jern.

Tutkimukseen osallistui kuusi vapaaehtoista miestä naispuolisine kumppaneineen. Osallistujien aivot kuvattiin PET-kameralla kahdesti: sekä orgasmin jälkeen että neutraalin lepotilanteen jälkeen. Osallistujien aivojen toimintaa mitattiin myös magneettikuvauslaitteella kumppanien hyväillessä heidän penistään.

Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia. Tulokset julkaistiin The Journal of Nuclear Medicine -tiedelehdessä.

Graafinen kuva, jossa on kolmet aivot eri suunnista kuvattuna ja eri värisinä eri alueilta.

Kartta aivojen opioidireseptoreista PET-kameralla kuvattuna.

> Tutustu tutkimusartikkeliin: Endogenous opioid release after orgasm in man: A combined PET/functional MRI study

> Tutustu aikaisempaan tutkimukseen seksin aiheuttamista aivovasteista miehillä ja naisilla

Professori Patrick Jern, psykologian laitos, Åbo Akademi, patrick.jern@abo.fi.

Professori Lauri Nummenmaa, Turun PET-keskus, lauri.nummenmaa@utu.fi., p. +358 50 574 7933

Luotu 04.08.2023 | Muokattu 04.08.2023