Orientaatioviikko toi kampukselle tuoreita teekkarifukseja

31.08.2020

Orientaatioviikon aikana uudet opiskelijat pääsivät tapaamaan toisiaan ja näkemään tulevan opiskeluympäristönsä. Kone- ja materiaalitekniikan fuksit odottavat innolla pääsevänsä mukaan yliopistoyhteisöön.

Tekniikan koulutuslaajennuksen myötä Turun yliopistossa voi tästä syksystä alkaen opiskella kone- ja materiaalitekniikkaa. Kampuksella on siis orientaatioviikkojen aikana liikkunut muiden muassa uusia teekkarifukseja.

Orientaatioviikon ohjelmaan kuului niin perehdytysluentoja kuin yliopistolla kiertämistä turvavälit huomioiden. Teekkarifuksit pääsivät muun muassa tutustumaan tiedekuntansa henkilökuntaan. Konetekniikan opiskelijat ovat käyneet esimerkiksi tutustumassa koneteknologiakeskuksen laboratorioihin.

Torstaina konetekniikka tuotiin myös kirjaimellisesti Turun yliopiston kampukselle: kaivos- ja metallialan teollisuuskonserni Sandvik toimitti yliopistonmäelle ihmeteltäväksi 58 tonnia painaneen lastauskoneen.

Tempauksen tarkoituksena oli innostaa aloittavia teekkareita kokemaan konetekniikan käytännön tasoa ja luoda opintojen alusta alkaen läheiset välit yhteistyöyritysten ja opiskelijoiden välille. Sandvik lahjoitti keväällä sähköisen voimansiirron professuurin konetekniikan alalle.

Yliopiston strateginen kumppani Meyer Turku toivotti myös uudet teekkarit tervetulleiksi toimittamalla heille Meyer Turku -aiheisia tuotteita opintoja tukemaan.

Teekkariyhteisö vahvistuu

Konetekniikan fuksi Arttu Jokinen toteaa, että poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta orientaatioviikon tunnelma on ollut hyvä ja tuleviin opiskelukavereihin on päässyt tutustumaan.

– Yliopistolla on varmaan ollut normaalia vähemmän porukkaa. Aamupäivisin on esimerkiksi katsottu dioja ja iltapäivisin tehty muuta. Meininki on ollut rentoa, tiivistää Jokinen.

Tulevalta opiskeluajalta Jokinen toivoo erityisesti oman porukan löytämistä.

– Odotan, että pääsee osaksi isompaa yhteisöä.

konetekniikan tuutorit

Konetekniikan tuutorit Emilia Kalliokoski ja Kalle Hautamäki uskovat, että teekkarit löytävät paikkansa osana opiskelijakuntaa.

– Vaikka meillä on Turussa vasta neljä teekkarikiltaa, se on kuitenkin tiivis yhteisö. Ja kaikki varmasti haluavat tukea uusien kone- ja materiaalitekniikan opiskelijoiden pääsemistä osaksi teekkariyhteisöä, Kalliokoski toteaa.

Myös Kalliokosken ja Hautamäen fuksiryhmäläiset ovat innoissaan siitä, että saavat olla Turun yliopiston ensimmäisiä konetekniikan fukseja.

– On se hienoa ja mielenkiintoista, kuuluu yhteinen mielipide.

Ingressiä korjattu 7.9.: Turun yliopistossa on ensimmäistä kertaa kone- ja materiaalitekniikan fukseja, ei ylipäätään teekkarifukseja.

Luotu 31.08.2020 | Muokattu 08.09.2020