Osaamista on tehty näkyväksi digitaalisilla sisällöillä

10.01.2013

VIDICO-hankkeen avulla on Innoparkissa tarjottu pk-yrityksille uusia eväitä toimintojen kehittämiseen ja liiketoiminnan kasvuun sekä ratkottu Hämeenlinnan kaupungin palveluiden sähköistämistarpeita. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoon yksikön käyttöön on kehitetty sähköinen palvelualusta tehostamaan projektimuotoista opiskelua ja Tulevaisuuden tutkimuskeskus on testannut fyysiseen tilaan liitettyjen digitaalisten elementtien hyödyntämistä tulevaisuuden tutkimuksessa sekä tehnyt työelämän osaamistarpeiden ennakointia.

Toiminnan tehostamisen ja osaamisen jakamisen tarve on tullut ilmeiseksi viime vuosina eri sektoreilla. VIDICO-hanke on pyrkinyt vastaamaan tähän haasteeseen auttamalla toimintojen digitalisoimisessa ja osaamisen näkyväksi tekemisessä niin julkista kuin yksityistäkin sektoria Etelä-Suomen alueella.

Innopark Programmes Oy on auttanut 15 pk-yritystä osaamisen näkyväksi tekemisessä ja toimintojen tehostamisessa digitalisoinnin avulla osana VIDICO-hanketta. Pk-yrityksille toteutetut pilottiprojektit ovat olleet menestyksekkäitä ja tarjonneet yrityksille uusia eväitä toimintojen kehittämiseen ja liiketoiminnan kasvuun. Innopark Programmes Oy on myös ratkonut Hämeenlinnan kaupungin palveluiden sähköistämistarpeita VIDICOssa esiselvitystyön lisäksi kehittämällä kuntalaisten palautekanava sekä pilotoimalla rakennusvalvonnan prosessien uudistamista sähköisen käyttöarkiston ja prosessimallinnusten avulla. Osana hanketta luodaan myös malli ja käsikirja sähköisten palveluiden käyttöönotosta.

VIDICOn avulla on kehitetty Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoon yksikön käyttöön projektimuotoista oppimista tukeva sähköinen palvelualusta LeaP tehostamaan opiskelua sekä parantamaan opiskelijoiden, opettajien ja yhteistyöyritysten välistä vuorovaikutusta ja yhteistä tekemistä.

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen Luova tulevaisuustila -osahankkeessa on luotu kolme erilaista fyysistä pilottitilaa, testattu tilaan liitettyjen digitaalisten elementtien hyödyntämistä tulevaisuuden tutkimuksessa sekä tehty työelämän osaamistarpeiden ennakointia.

VIDICO - Osaaminen näkyväksi digitaalisilla sisällöillä (Visible Digital Competence) -hanke (A31003) on Päijät-Hämeen liiton rahoittama EAKR-rahoitteinen ylimaakunnallinen teemahanke, jonka yhdessä toteuttavat Innopark Programmes Oy, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoon yksikkö sekä Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus.

MEDIATIEDOTE 12.12.2012

Luotu 10.01.2013 | Muokattu 29.10.2020