Osallistu tutkimukseen ja "äänestä" eurovaalikoneessa

21.05.2014

Turun yliopiston valtio-opin oppiaine on mukana tutkimuksessa, jossa selvitetään erilaisia vaalijärjestelmiä. Nyt voit osallistua tutkimukseen verkossa äänestämällä kuvitteellisessa eurovaalissa erilaisilla äänestystavoilla.

​Tutkimuksessa selvitetään erilaisten vaalijärjestelmien vaikutusta äänestyskäyttäytymiseen ja vaalien lopputuloksiin. Tutkimustulokset auttavat arvioimaan myös eri vaalijärjestelmien etuja ja haittoja. Tutkimusta varten on avattu EuroVote+-verkkosivusto.

– Paras keino tutkia vaalijärjestelmiä on antaa ihmisten käyttää eri järjestelmiä aidossa kontekstissa, tohtorikoulutettava Juha Ylisalo kertoo.

EuroVote+-sivustolla on mahdollista antaa kuvitteellinen äänensä koko EU:n kattavassa vaalipiirissä, jollaisen luomista jotkut tahot ovat ehdottaneet mutta joka tällä hetkellä on ainoastaan hypoteettinen mahdollisuus. Sivuilla on myös saatavilla tietoa eri menetelmistä, joilla europarlamentaarikot tällä hetkellä valitaan eri jäsenmaissa.

Suhteellinen vaalitapa vaihtelee maasta toiseen

Euroopan parlamentti valitaan suhteellisilla vaaleilla, jolloin kukin puolue saa paikkoja suhteessa äänimääräänsä. Suhteellisista vaaleista on kuitenkin käytössä eri versioita eri Euroopan maissa. Erityisesti vaihtelua on äänestäjän mahdollisuuksissa ilmaista tukensa yksittäiselle ehdokkaalle puoluelistan sisällä.

Esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa on mahdollista äänestää ainoastaan puoluelistaa sellaisenaan. Alankomaissa, Ruotsissa ja Latviassa äänestäjät ilmaisevat tukensa yksittäiselle ehdokkaalle puoluelistan äänestämisen lisäksi. Luxemburgissa puolestaan on mahdollista äänestää ehdokkaita eri puoluelistoilta.

Sivustolla voi kokeilla näitä kolmea varianttia ja samalla edistää aihepiirin tutkimusta.

Tavoitteena on saada tietoa erilaisten vaalijärjestelmien paremmuudesta

EuroVote+ on osa kansainvälistä Making Electoral Democracy Work -hanketta, jonka tavoitteena on lisätä tietämystä edustuksellisen demokratian toiminnasta, erilaisten vaalijärjestelmien ominaisuuksista ja niiden mahdollisesta paremmuusjärjestyksestä. Hanketta koordinoi Montrealin yliopisto.

Tutkimukseen osallistuminen on mahdollista kaikille kiinnostuneille. Verkkoäänestystä seuraa lyhyt kysely, jossa kartoitetaan vastaajien poliittisia mielipiteitä ja sosioekonomista taustaa. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista.

Sivuston kautta kerättyä äänestys- ja kyselydataa käytetään akateemisessa tutkimuksessa. Osallistuminen on täysin anonyymia. Sivusto on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi.

HA

Luotu 21.05.2014 | Muokattu 20.07.2021