Ota OTE, luovan kirjoittamisen uusi verkkolehti

27.11.2013

”Ostin halvan sateenvarjon – sellaisen mustan pötkylän, joka kuoriutuu napinpainalluksella. Se kesti kaksi päivää. Kastuin, enkä keksinyt järkevää tapaa lajitella rikkinäistä varjoa roska-astioihin..."

​Tiukka mutta lempeä ja luova OTE on Turun yliopiston luovan kirjoittamisen uusi verkkolehti.

– Toivon tarjolle asettamiemme tekstien saavan lukijansa nauramaan, liikuttumaan ja ajattelemaan − sekä tietysti kirjoittamaan, kirjoittaa verkkolehden päätoimittaja Aleksi Yli-Jama.

Vuosittain luovan kirjoittamisen oppilaat ahkeroivat valtavan määrän erilaisia kirjoitusharjoituksia ja kurssitöitä. Vaikka lähtöajatus tehtävälle olisi kirjoittaa puoli liuskaa tajunnanvirtaa lukkiutuneen luovuuden avaamiseksi, saattaa harmiton sanoilla leikittely olla alku jollekin tehtävänantoa paljon suuremmalle − jopa kokonaiselle käsikirjoitukselle.

Ote-lehden ensisijainen tehtävä on antaa hienojen, syrjäytymisvaarassa olevien tekstien julistaa kirjoittamisen iloa − tarjota otteita nuorten kirjoittajien tekstuaalisesta elämästä. Joillekin oppilaille kyseessä on ensimmäinen julkaisuväylä.

Uusimmasta Ote-lehdestä voit muun muassa lukea luovan kirjoittamisen opinnoista Finlandia-ehdokkaaksi ponkaisseen Jenni Linturin haastattelun.

HA

Luotu 27.11.2013 | Muokattu 08.07.2021