Paikkatietokeskus halutaan yhä Turkuun

20.09.2013

Valtioneuvoston hyväksymä tutkimuslaitosten ja -rahoituksen kokonaisuudistus jätti avoimeksi uuden Paikkatiedon tutkimus- ja kehittämiskeskuksen sijaintipaikkakunnan. Turun yliopisto pitää edelleen kiinni tavoitteestaan saada keskus omaan kaupunkiin, jossa alan tutkimuksella on jo vahvat juuret.

​Uusi Paikkatietokeskus aloittaa toimintansa vuoden 2015 alussa. Siihen sulautetaan Geodeettinen laitos, Maanmittauslaitoksen Inspire-asiat sekä paikkatietojen yhteiskäytön edistämiseen ja kehittämiseen liittyvä toiminta, maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimialariippuvat tietojärjestelmät ja niiden kehittäminen.

Turkulaisyliopistot, Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto viestittävät heti tuoreeltaan oman maakunnan kansanedustajille vaikuttamisen merkitystä, kun paikkatietokeskukselle valitaan sijoittumispaikkaa.

– Turkuun sijoittumista puoltaa sekä Turun yliopiston että Åbo Akademin vahva, laaja ja tiedekuntarajat ylittävä paikkatiedon osaaminen. Lisäksi meillä toimii Varsinais-Suomen liiton hoitamana maan johtava alueellinen paikkatietokeskus Lounaispaikka, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Uusi rahoitusväline strategiselle tutkimukselle

Valtioneuvosto linjasi syyskuun alun yleisistunnossaan tutkimuslaitosten ja -rahoituksen tulevaisuuden raamit. Yksi suuri muutos oli strategiselle tutkimukselle eli merkittäviin yhteiskunnallisiin haasteisiin ja ongelmiin ratkaisuja etsivälle ongelmakeskeiselle tutkimukselle luotu oma rahoituskanava. Se kootaan vuosina 2015–2017 niin, että 2017 käytettävissä on 70 miljoonaa euroa. Raha kerätään Suomen Akatemialta, Tekesiltä ja useilta tutkimuslaitoksilta.

Paikkatietokeskuksen lisäksi uusiksi toimijoiksi perustetaan vuoden 2015 alussa Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus, Metsäntutkimuslaitos sekä Riista- ja kalataloudentutkimuslaitos yhdistämällä Luonnonvarakeskus sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Mittatekniikan keskus yhdistämällä Moniteknologinen tutkimus- ja kehittämiskeskus.

Uudistuksen myötä Helsingin yliopistoon yhdistetään Kuluttajatutkimuskeskus ja Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos.  Uudistuksessa edellytetään myös, että tutkimuslaitokset ja korkeakoulut syventävät yhteistyötään.

Suomeen luodaan myös kolme uutta tutkimuslaitosten yhteenliittymää: luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen sekä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijalaitosten yhteenliittymät sekä terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Työterveyslaitoksen arviointi -liittymä.

Erja Hyytiäinen

Luotu 20.09.2013 | Muokattu 07.07.2021