Palkinto turkulaiselle biomateriaalille kansainvälisessä laatuinnovaatio-kilpailussa

21.01.2014

Turun kliinisen biomateriaalikeskuksen ja Stick Tech Oy:n yhteistyönä kehitetty takahampaiden paikkausaine, everX Posterior, on saanut jo viidennen kansainvälisen innovaatiopalkinnon vuoden sisällä.

​Laboratoriopäällikkö Lippo Lassila, professori Pekka Vallittu ja toimitusjohtaja Jyrki Kurokallio vastaanottivat palkinnon Tukholmassa 20.1.

Quality Innovation of the Year 2013 -palkinnon myönsivät ruotsalainen SIQ Institut för Kvalitetsutveckling, Suomen Laatukeskus ja neljä muuta laadun edistämisjärjestöä. Tuote voitti palkinnon pienimpien yritysten sarjassa. Se sai myös palkinnon Innovation of Innovations, josta kilpailivat kaikki ehdokkaat.

Tuote on aikaisemmin saanut neljä palkintoa: IDS:n (International Dental Schau) myöntämän tuoteuutuus-palkinnon Kölnissä vuonna 2013, Ranskan ADF:n (Association Dentaire Française) palkinnon Prix de l´Innovation, saksalaisen Henry Schein -palkinnon ja Tsekin tasavallan Top of Progodent 2013 -palkinnon.

Innovaatio perustuu Turussa kehitettyyn laskuitumuovi-teknologiaan, joka vahvistaa hammaspaikka-ainetta lujemmaksi kuin muut hammaspaikkamuovit.

– Keksinnöstä voivat hyötyä sadat miljoonat potilaat, joiden amalgaamipaikkoja korvataan niiden tultua elinkaarensa päähän, professori Pekka Vallittu sanoo.

Presidentti Sauli Niinistön allekirjoittamat kunniakirjat Quality Innovation of the Year 2013 -palkinnon voittajille luovutti Ruotsin valtiopäivien puhemies Per Westerberg Tukholmassa 20.1.2014.  Stick Tech Oy:n saaman palkinnon vastaanottivat toimitusjohtaja Jyrki Kurokallio ja keksijät professori Pekka Vallittu sekä laboratoriopäällikkö Lippo Lassila Turun yliopistosta.

TK

Luotu 21.01.2014 | Muokattu 22.01.2014