​Parempi Mieli -terveysmessut PharmaCityssä 14.11.2015

10.11.2015

Parempi Mieli -terveysmessut järjestää Turun Lääketieteenkandidaattiseura TLKS ry. Yhteistyössä toimivat Turun yliopisto, TYKS-säätiö, Mehiläinen ja Turun Sanomat. Tapahtuma on osa Parempi Mieli -kampanjaa, jonka tuotot ohjataan PIPARI-keskostutkimukselle.

Parempi Mieli on hyväntekeväisyyskampanja ja osa Turun Lääketieteenkandidaattiseura ry:n 70. juhlavuotta. Kampanja järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2006, jolloin kerättiin lahjoituksia Tyksin sairaalakouluprojektia varten.

Hyväntekeväisyystapahtumia läpi vuoden

Vuonna 2016 Parempi Mieli -projektin hyväntekeväisyyskohteena on PIPARI-keskostutkimus. TLKS ry:n juhlavuoden aikana järjestetään tapahtumia, joiden tuotot lahjoitetaan tutkimukselle. Tapahtumista ensimmäinen on 14.11. järjestettävät terveysmessut, joille on ilmainen sisäänpääsy.

Alkuvuodesta 2016 järjestetään yhteistyössä Turun Sanomien kanssa yritysten haastekampanja, jossa yrityksille tarjotaan paremman mielen lisäksi näkyvyyttä Turun alueen suurimmassa mediassa, Turun Sanomissa. Parempi Mieli -kampanja päättyy huhtikuussa 2016 kaupunkitapahtumaan, josta tiedotetaan myöhemmin lisää.

Keskostutkimus keskiössä

PIPARI eli pienipainoiset riskilapset -keskostutkimus käynnistyi vuonna 2001 Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Tutkimuksessa on seurattu sekä pikkukeskosten, että täysaikaisten verrokkilasten ryhmää imeväisikäisistä 10- ja 11-vuotiaisiin koululaisiin.

Tutkimuksella selvitetään sikiöaikaisten riskitekijöiden vaikutusta pikkukeskosten pitkäaikaisennusteeseen. Tarkoituksena on parantaa keskosten hoitomahdollisuuksia.

PIPARI-keskostutkimus on yhteiskunnallisesti tärkeä. Riittävän suuriin potilasaineistoihin ja seurannan jatkuvuuteen nojaavia tutkimuksia tarvitaan, jotta yhteiskunnan resurssit saadaan käyttöön hyödyllisesti. Terveysmessuilla Liisa Lehtonen luennoi PIPARI-keskostutkimuksesta kello 11.35 alkaen.

Parempi Mieli -terveysmessut valitsi hyväntekeväisyyskohteekseen juuri PIPARI-keskostutkimuksen, tukeakseen tutkimusryhmän tavoitetta etsiä yhteyksiä keskosen varhaisvaiheen vaikuttajien ja myöhemmän kehityksen välillä. PIPARI on turkulainen tutkimus ja TLKS:lle on tärkeää olla tutkimuksen taustajoukoissa.

Tarjolla terveydenseulontaa, luentoja ja ensiapukoulutusta

Parempi Mieli -terveysmessujen tarkoituksena on innostaa terveelliseen elämäntapaan ja tarjota alan ammattilaisten pitämiä terveysluentoja.
Terveysmessuilla tarjotaan tänä vuonna myös terveydenseulontaa. Usein lääkärillä käynti saattaa jäädä väliin, ja monilla terveystarkastuksesta on vuosia.

Terveydenseulonta tarjoaa tilaisuuden tarkistaa oma terveydentila vaivattomasti ja maksuttomasti. Jos tulokset antavat aihetta, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Terveysmessuilla tarjotaan myös ensiapukoulutusta. Lisäksi eri terveysalan yritykset esittäytyvät.

Teksti: Siiri Niittynen

Luotu 10.11.2015 | Muokattu 09.08.2021