Pekka Puska täydentää kanslerien muotokuvien sarjan

19.05.2014

Turun yliopiston viimeiseksi jääneen kansleri Pekka Puskan muotokuva paljastettiin maanantaina. Yliopiston hallintohuoneen seinälle kiinnitettävä muotokuva täydentää Turun yliopiston historian 14 kanslerin muotokuvan sarjan.

Pekka Puskan muotokuvan maalasi Fritz Jakobsson.
​Puska sai valita muotokuvansa maalaajan, ja vaasalaissyntyisenä hän halusi taiteilijaksi jo entuudestaan tuntemansa vaasalaisen taidemaalarin Fritz Jakobssonin.

Jakobson on uransa aikana maalannut satoja muotokuvia, joukossa muun muassa lukuisten suomalaisten poliitikkojen ja elinkeinoelämän vaikuttajien muotokuvat. Kansainvälisesti hänet tunnetaan Kuningatar Silvian ja Johannes Paavali II muotokuvien maalaajana.

Rehtori Kalervo Väänänen toi juhlapuheessaan esille Puskan vahvan ja monipolvisen uran tieteen ja yliopistonmaailman parissa. Lähtöpisteenä on Turun yliopisto, jossa hän suoritti sekä valtiotieteiden maisterin että lääketieteen lisensiaatin tutkinnot. Lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi hän väitteli Kuopiossa.

Väänänen viittasi Puskan monitoimisuuteen todeten tämän toimineen opiskeluaikoinaan myös Turun yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtajana. Koko kansalle Puska tuli tunnetuksi sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyyn tähtäävän Pohjois-Karjala projektin vetäjänä.

Viimeinen kansleri

Turun yliopiston hallitus päätti vuosi sitten lakkauttaa kansleri-instituution viime vuoden heinäkuun loppuun. Tuolloin päättyi kansleri Pekka Puskan kausi. Syynä oli vuonna 2010 voimaan tullut yliopistonlain muutos, joka kapeutti kanslerin tehtäväkenttää. Sen myötä kanslerilla aiemmin ollutta hallintovaltaa siirrettiin erityisesti rehtorille ja yliopistojen hallituksille.

Kanslerin tehtävänä oli tieteiden ja yliopiston yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen edistäminen sekä yliopiston yleisen edun, toiminnan ja hyvän tieteellisen käytännön noudattamisen valvominen. Kansleri on myös päättänyt dosentin arvon myöntämisestä ja antanut luvan promootion järjestämiseen.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Antti Tarponen