Pelillistämisen pioneeri, professori Juho Hamari on vuoden nuori tutkija

13.05.2019

Tekniikan edistämissäätiö on valinnut vuoden nuoreksi tutkijaksi pelillistämisen professori Juho Hamarin. Vuoden nuori tutkija palkitaan Tekniikan edistämissäätiön 70-vuotisjuhlassa 13. toukokuuta. Palkintosumma on 15 000 euroa.

Kauppatieteiden tohtori Juho Hamari on pelillistämisen tutkimuksen pioneeri ja alansa kansainvälisesti merkittävimpiä tutkijoita.

Pelillistäminen tarkoittaa pelien toiminnan ja dynamiikan tuomista tosielämän ympäristöihin, kuten opetukseen, työelämään tai palveluihin. Tarkoituksena on muuttaa ympäristöjen toimintaa niin, että ne tarjoaisivat ihmisille samankaltaisia myönteisiä kokemuksia kuin pelit ja kehittäisivät heidän taitojaan.

Pelillistämisen yleisyydestä kertoo se, että siihen perustuu suuri osa nykyisistä puhelinsovelluksista. Tällaisia ovat esimerkiksi terveellisiä elämäntapoja ja oppimista edistävät sovellukset.

– Työ ja huvi limittyvät yhteiskunnassamme jatkuvasti enemmän toisiinsa. On tärkeää miettiä, miten voimme tukea tätä kehitystä teknologian ja tutkimuksen keinoin, Hamari sanoo.

Hamari työskentelee maailman ensimmäisenä pelillistämisen professorina Tampereen yliopistossa, Turun yliopistossa ja Porin yliopistokeskuksessa sekä johtaa yliopistojen välistä Gamification Group -tutkimusryhmää. Hamari väitteli tohtoriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2015.

– Juho Hamarin tieteelliset meriitit ovat poikkeuksellisia hänen nuoreen ikäänsä nähden. Pelillistämisen ala on kasvussa ympäri maailmaa, ja on tärkeää, että Hamarin kaltaiset tutkijat pitävät Suomen alan kärkijoukoissa, Tekniikan edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen sanoo.

Tilaisuudessa palkittiin myös vuoden hyvä opettaja. Palkinto myönnettiin Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksella työskentelevälle yliopistonlehtori Jami Kinnuselle

Luotu 13.05.2019 | Muokattu 13.05.2019