Pelit ja oppiminen teemana Turun Tiedemessuilla

24.09.2013

​Yliopisto ja yliopistolaiset ovat näyttävästi mukana Turun Kirja- ja Tiedemessuilla 4.-6.10.2013. Turun yliopistolla on messuilla kaksi osastoa, ja yliopiston asiantuntijat ja kirjailijat ovat myös hyvin edustettuina messujen lava- ja seminaariohjelmassa.

​2012 Tiedemessuosastolla tutustuttiin lääketieteeseen, tänä vuonna peleihin ja oppimiseen.

Kirjamessuosastolla A62  (A-halli) on myynnissä yliopiston julkaisuja ja yliopistotuotteita. Osastolla voi tutustua myös yliopiston aikuiskoulutukseen ja avoimeen yliopistoon sekä syksyllä alkaviin kursseihin ja koulutuksiin.

Kirjamessuosastolla luvassa hyviä messutarjouksia sekä yliopistotuotteista että yliopiston julkaisuista.

Tiedemessujen osasto B9 (B-halli) keskittyy tämänvuotisen teeman mukaisesti peleihin ja oppimiseen. Osasto on suunniteltu yhteystyössä Opettajankoulutuslaitoksen ja IT-laitoksen kanssa, ja osastolla asiakaspalvelusta vastaavat OKL:n opettajaksi opiskelevat.

Tiedemessuosaston ”peliteltassa” messuvieraat voivat pelata Lasten yliopiston kuluneen kesän pelileirillä luotuja pelejä. Osastolla voi myös testata Turun yliopistossa kehitettyä sähköistä ylioppilaskirjoitusta.

Tiedemessuosastolta konkreettisia vinkkejä pelien opetuskäytöön

Opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden avustuksella messuvieraat voivat myös kokeilla sähköisiä oppimispelejä ja -sovelluksia. Messujen opettajavieraat saavat lisäksi konkreettisia vinkkejä pelien ja sovellusten opetuskäyttöön.

Messujen ohjelmalavoilla, seminaareissa ja erilaisissa paneelikeskusteluissa yliopistolaiset ovat myös todella hyvin edustettuina: tieto- ja kaunokirjailijoina, asiantuntijoina, keskustelijoina, haastattelijoina ja haastateltavina.

Lasten yliopisto myös mukana messuilla

Jälkikasvu kannattaa myös ottaa mukaan messuille, sillä ohjelmassa on uusintana Lasten yliopiston kevään huippusuosittu luento pelien suunnittelusta ja historiasta: digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen ja Angrybirdsien sukupuun arvoitus Vinski-lavalla la 5.10. klo 14.30.

Ruokamessuilla lähiruokaa

Brahean LounaFood -aitoja makuja Varsinais-Suomesta -hanke on mukana Ruokamessujen puolella. Varsinaissuomalaisten pienyritysten tuottajatorin kaksi torikorttelia hallissa C 64 ja 65 esittelevät paikallisten pienyritysten herkkuja ja lauantaina klo 9.30-11.30 järjestetään Reseptejä tulevaisuuteen -miniseminaari (Kokoustila 1-2).

Kiinnostavia poimintoja Kirja-, Tiede- ja Ruokamessujen ohjelmasta:

PERJANTAI 4.10.
12.00-12.30  Ammattina pelit. Haluatko pelisuunnittelijaksi vai pelitutkijaksi?
Asiantuntijoina informaatioteknologian professori Tapio Salakoski ja peliyritys Tacticin luova päällikkö Kati Heljakka.

12.30-13.00 Ammatinvalinnan apuna pelit ja urasimulaatio
.Koulutusvalinnan vaiheista ja haasteista keskustelemassa Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koulutuspäällikkö Leena Jokinen.

LAUANTAI 5.10.
11.00-11.30  Muistin harjoittaminen helpottaa oppimista.
Asiantuntijana muistia ja tekstin ymmärtämistä tutkinut psykologian yliopistolehtori Johanna Kaakinen.
12.00-12.30 Keskenkasvuiset keski-ikäiset pelaavat?
Asiantuntijana pelaamisen kulttuurihistoriaa tutkinut digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen.
14.30-15.00 TURUN YLIOPISTON LASTEN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Angry Birdsien sukupuun arvoitus
Digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen kertoo mitkä asiat yhdistävät suosittuja tietokonepelejä. Kiehtovat hahmot, koukuttava juoni vai tarttuva musiikki? Entä mitä esikuvia Angry Birsillä on?

SUNNUNTAI 6.10.
12.00-12.30  Ylioppilaskirjoitukset sähköiseksi, oppikirjat ipadille. Miten koulu digitalisoituu?
Kasvatustieteen akatemiaprofessori Erno Lehtinen, oppimistutkimuskeskuksen tutkija Tomi Jaakkola ja informaatioteknologian yliopistolehtori Mikko-Jussi Laakso keskustelevat auttaako teknologia aina oppimaan paremmin.
12.30-13.00 Kielen oppimisen haasteet - erilaiset oppijat ja oppimistavat
Asiantuntijana kielikylpyjä tutkinut fonetiikan lehtori Maija S. Peltola.

14.10. PANEELIKESKUSTELU: Amerikka - tuttu vai tuntematon?
Paneelikeskukstelussa kirjaili Jörn Donner, suurlähettiläs Jukka Valtassari, professori emeritus Keijo Virtanen, johtaja Reijo Salonen ja tutkija Markus Kantola. Puheenjohtajana Turun Sanomien päätöimittaja Kari Vainio.

Turun Kansainväliset Kirja- ja Tiedemessut järjestetään Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa pe 4.10.- su 6.10.2013. Kirja- ja Tiedemessujen lisäksi samaan aikaan järjestetään Ruokamessut.
Luotu 24.09.2013 | Muokattu 07.07.2021