Pelitutkimuksen vuosikirja ilmestynyt – tutkimuksen kenttä laajenee

10.12.2014

Vuosikirjassa tarkastellaan niin pelaamisen historiaa, nykytilannetta kuin tulevaisuuttakin.

​Pelitutkimuksen vuosikirja on vertaisarvioitu, avoin tiedejulkaisu.  Pelitutkimus on sekä monitieteinen tutkimusala että nuori akateeminen oppiaine, jonka parissa toimivien tutkijoiden huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne. Nyt julkaistussa, järjestyksessään kuudennessa vuosikirjassa, käsitellään varhaisen suomalaisen tietokonepelin, Chesmacin (1979) historiaa ja löytämistä, peliväkivallan suhdetta pelejä koskeviin moraalipaniikkeihin, johtamiskäytäntöjä verkkopeleissä, uutispelejä, Macaon rahapelikulttuureja, pelejä ja oppimista sekä pelivideoita.

Pelitutkimuksen vuosikirjan päätoimittaja on professori Jaakko Suominen Turun yliopistosta. Toimituskuntaan kuuluvat lisäksi professorit Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto) sekä Frans Mäyrä (Tampereen yliopisto), yliopistonlehtori Petri Saarikoski (Turun yliopisto) ja yliopistotutkija Olli Sotamaa (Tampereen yliopisto).

>> Pelitutkimuksen vuosikirja 2014

Kuva: Patrick Brosset