Pentti Huovinen lääketieteellisen tiedekunnan dekaaniksi, Markku Jokisipilä Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtajaksi

17.06.2014

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen on nimittänyt 17.6. bakteeriopin professori Pentti Huovisen lääketieteellisen tiedekunnan dekaaniksi ja poliittisen historian tutkija, VTT Markku Jokisipilän Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtajaksi.

Professori Huovinen on toiminut lääketieteellisen tiedekunnan varadekaanina vuodesta 2012. Huovinen johti kliinis-teoreettista laitosta vuosina 2010–2011. Aiemmin hän on toiminut muun muassa Kansanterveyslaitoksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorina, osaston johtajana ja ylilääkärinä.

Huovinen on toiminut tutkijana Yhdysvalloissa Harvard Medical School’issa ja suorittanut johtamiskoulutuksen Philadephiassa Wharton School’issa. Hän on tuottanut noin 400 tieteellistä julkaisua ja tekstiä. Hän on ohjannut 18 väitöskirjaa.

Huovinen on aktiivinen tieteen popularisoija ja median arvostama asiantuntija. Hän on muun muassa toiminut kolumnistina Turun Sanomissa ja Yleisradiossa 1990-luvun alusta asti. Suomen tietokirjailijat ry myönsi hänelle vuonna 2012 Warelius-palkinnon.

Huovisella on useita luottamustehtäviä. Hän toimii muun muassa Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan jäsenenä.

Huovisen dekaanikausi alkaa 1.8.2014 ja päättyy 31.7.2017. Lääketieteellisen tiedekunnan nykyinen dekaani Tapani Rönnemaa jää eläkkeelle elokuun alusta.

Eduskuntatutkimuksen keskus tuottaa tutkimusta ja osallistuu keskusteluun

VTT Markku Jokisipilä on toiminut vuodesta 2010 alkaen Turun yliopiston monitieteisen Baltic Sea Region Studies -ohjelman akateemisena johtajana. Hän väitteli tohtoriksi Turun yliopistosta vuonna 2004 Suomen ja Saksan suhteista toisen maailmansodan aikana.

Tieteellisen julkaisemisen lisäksi Jokisipilä on toiminut pitkään muun muassa kolumnistina ja osallistunut aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun.  Hän on toiminut lausunnonantajana ja arvioijana erilaisille tieteellisille ohjelmille ja seuroille. Poliittisen historian ja valtio-opin opiskelijat ovat palkinneet Jokisipilän kahdesti vuoden luennoitsijana.

Eduskuntatutkimuksen keskus on Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitoksen yhteydessä toimiva tutkimusyksikkö. Vuonna 2002 perustetun keskuksen tehtävänä on edistää suomalaista demokratiaa, parlamentarismia ja eduskuntaa koskevaa tutkimusta.

Keskus on toteuttanut lukuisia politiikan ja julkisuuden historiallista muutosta käsitteleviä historia- ja poikkitieteellisiä hankkeita sekä vaalien julkisuutta tarkastelleita tutkimus- ja kirjaprojekteja. Keskuksen henkilökunta toimii aktiivisesti asiantuntijatehtävissä ja ajankohtaisten yhteiskunnallisten asioiden kommentoijina julkisuudessa.

Tuomas Koivula

Luotu 17.06.2014 | Muokattu 17.06.2014