People of TECH: Emilia Peltola

06.11.2023

People of TECH -sarja esittelee teknillisen tiedekunnan henkilökuntaa eri laitoksilta ja yksiköistä. Teknillinen tiedekunta on Turun yliopiston uusin ja nopeimmin kasvava tiedekunta. Ensimmäisenä esittelyvuorossa on Emilia Peltola.

Mikä on tehtäväsi tiedekunnassa?

Toimin materiaalitekniikan apulaisprofessorina ja vastaan terveysteknologian materiaalien maisteriohjelmasta.

Mikä on tutkimusaiheesi ja miten olet päätynyt juuri sen pariin?

Kiinnostukseni teknologian ja ihmisen väliseen vuorovaikutukseen syttyi jo lukioaikoinani. Polkuni alkoi Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tuki- ja liikuntaelinten sairauksien tutkimusryhmässä, jossa keskityin materiaalien ja luun vuorovaikutuksen tutkimukseen. Väitöskirjani valmistuttua laajensin näkökulmaani Aalto-yliopiston sähkökemiallisten anturien tutkimusprojektiin. Taustani mahdollisti syventymiseni materiaalien ja ihmisen rajapintojen tutkimukseen, erityisesti biosähköisten rajapintojen alueella. Innostukseni ulottuu laajasti materiaalien käyttäytymiseen biologisessa ympäristössä, ja siihen, miten toiminnallisuus voidaan yhdistää materiaalien ominaisuuksiin.

Millaista on ollut olla mukana rakentamassa uutta tiedekuntaa?

Uuden tiedekunnan rakentamisessa avautuu upea mahdollisuus toimia oman vision mukaisesti ilman tarvetta purkaa vanhoja rakenteita. Kuitenkin samalla tulee eteen merkittäviä haasteita, kun useita osa-alueita on kehitettävä samanaikaisesti: rekrytointien suuri määrä, oman tutkimusryhmän perustaminen, uusien kurssisisältöjen luominen ja koko toimintakulttuurin hahmottaminen vaativat paljon työtä. Tämän prosessin parasta antia on materiaalitekniikan yksikön yhteishenki, joka näkyy vilpittömänä yhteistyönä ja valmiutena auttaa toinen toista. Ratkaisevaa on myös se, että vaikeuksia ei pyritä piilottamaan vaan niistä otetaan opiksi yhdessä.

Millaisia (yritys)yhteistyöprojekteja sinulla on meneillään?

Vedän Vihreät ja digitaaliset terveysteknologiat-konsortiota, jossa on mukana Turun yliopiston tietotekniikan laitos ja Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Suomen ympäristökeskus. Hiljattain MED-EL:n edustaja vieraili kurssillamme, ja itse olin mukana panelistina Siemens Healthineersin webinaarissa. Lisäksi teemme yhteistyötä yritysten kanssa esimerkiksi opiskelijoiden diplomitöiden kautta.

Mistä innostut ja inspiroidut vapaa-ajallasi?

Saan inspiraatiota luonnosta, kulttuurielämyksistä, viihtyisistä kahviloista, legojen rakentelusta ja käsitöistä.

Kerro jokin yllättävä fakta itsestäsi.

Minulla on ehkä taipumusta epätyypillisiin valintoihin. Lapsena tärkein harrastukseni oli bariton-torven soitto. Nykyään harrastan parkouria!

Luotu 06.11.2023 | Muokattu 06.11.2023