Perinteikäs alumnitapahtuma kokosi kauppakorkeakoulun kasvatit

07.12.2012

Turun kauppakorkeakoulusta valmistuneet kerääntyivät yhteiseen alumnitapahtumaan jo kolmannentoista kerran.

Alumnitapahtuma veti Osuuskauppa-saliin runsaan kuulijajoukon 27. lokakuuta.

​Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistys järjestää kauppakorkeakoulun kasvateille yhteisen tilaisuuden vuosittain. Alumnitoiminta on elinkeinoelämässä toimivien osaajien ja heidän entisen opinahjonsa välistä vuorovaikutusta.

– Alumnit on meille tärkeä sidosryhmä, heissä on valtavasti potentiaalia. Haluamme olla myös jatkossa vahva työelämän kumppani, Turun kauppakorkeakoulun johtaja Markus Granlund sanoi tilaisuuden avaussanoissa.

Granlund pohti puheenvuorossaan johtamisen haasteita.

– Asiantuntijaorganisaation johtaminen on arvoilla johtamista. Motivoiva työympäristö muodostuu hyvästä työilmapiiristä, ihmissuhteista ja tiedonkulusta. Antakaa myönteistä palautetta aina, kun siihen on syytä, hän kannusti.

Meiltä maailmalle

Turun kauppakorkeakoulun johtamisen ja organisoinnin professori, akatemiaprofessori Anne Kovalainen kiinnitti esityksessään huomiota tutkimusten kansainvälistymiseen ja opiskelijavaihtoon.

– Maailma on tutkimukselle hyvin tärkeä paikka, huomasin sen jo silloin, kun valmistuin ja tein väitöskirjaani. Maailma on täällä tänään, ja me olemme maailmalla yhtä aikaa. Ulkomaanvierailut ovat osa työtämme, Turun kauppakorkeakoulussakin käy ahkerasti kansainvälisiä luennoitsijoita.

Kovalaisen mukaan ulkomaille suuntaaminen kuuluu tulevien ekonomien hyvin suunniteltuihin opintoihin.

– Turun kauppakorkeakoulun opiskelijat ovat ahkeria vaihto-opiskelijoita. On ehkä vanhanaikaista puhua maailmankuvan avartumisesta, mutta se on erityisen tärkeää tämän päivän opiskelijoille.

– Kun tutkimuskysymykset jaetaan, ei kysytä, mistä maasta tutkijat ovat. Se on kansainvälisyyttä parhaimmillaan, Kovalainen pohti.

Kokemukset kasvattavat

Päivän aikana kuultiin Turun kauppakorkeakoulusta valmistuneiden talouselämän vaikuttajien ajankohtaisia puheenvuoroja. HKScan Oyj:n toimitusjohtaja Hannu Kottonen loi katsauksen suomalaiseen lihateollisuuteen.

– Olennaista on, että ruoka maistuu ja on terveellistä. Myös tuotannon kestävyyteen ja tuoteturvallisuuteen on tärkeää kiinnittää huomiota.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kansainvälisistä asioista vastaava johtaja Jutta Immanen-Pöyry viihdytti yleisöä kertomalla työmatkoillaan kohdatuista kommelluksista. Lisäksi hän jakoi vinkkejä maailmanmatkaajille.

– Vuoden Japanin-reissu kasvatti minusta paremman esimiehen. Nyt ymmärrän nuoria perheitä ja sitä, minkälainen vastuu on lapsista ja miten asiat pitäisi järjestää. Kukaan ei tee työuraansa yksin, tsunamin keskelle alkuvuodesta 2011 joutunut Immanen-Pöyry painotti.

Lisäksi puheenvuoron pitivät Metsä Boardin kaupallinen johtaja Juha Lounasvaara, Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna Arve ja mainostoimisto Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Eka Ruola. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Turun yliopiston vararehtori, Alumniyhdistyksen hallituksen jäsen Tapio Reponen.

Alumnitapahtumassa vuoden alumniksi valittiin ansioitunut tulevaisuudentutkija, KTT Mika Aaltonen. Valinnan teki Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Lasse Kurkilahti.

Turun kauppakorkeakoulun hallintopäällikkö Jani-Matti Lehto huomioitiin Alumniyhdistyksen pitkäaikaisena rahastonhoitajana. Yhdistyksen sihteerin tehtävät vuodenvaihteessa jättävä koulutus- ja tutkimussihteeri Birgit Haanmäki sai tunnustusta Alumnitapahtuman järjestelyistä vastaavana voimahahmona.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Alumniyhdistyksen hallituksen jäsen, Turun yliopiston vararehtori Tapio Reponen.

Turun kauppakorkeakoulun johtaja Markus Granlund, Turun kauppakorkeakoulun alumni vuosikurssilta 1986, toivotti osallistujat tervetulleiksi.

Akatemiaprofessori Anne Kovalainen puhui tutkimuksesta meillä ja maailmalla.

Vuosikurssi 1982 edusti alumnitapahtumassa 50 osallistujan voimin.

Aleksi Rajamäki
Luotu 07.12.2012 | Muokattu 10.12.2012