Pernolaiset ja pansiolaiset haastetaan luomaan yliopiston kanssa uusi ideointitapa

27.03.2014

Maantieteen osasto haastaa pernolaiset ja pansiolaiset ideoimaan oman ympäristönsä kehittämistä. Innoittajana ja samalla kehitettävänä on uudenlainen teknologia.

​Miten rohkaista uusia asukasryhmiä osallistumaan oman asuinalueensa kehittämiseen? Entä miten tietotekniikkaa voisi hyödyntää aiempaa enemmän asukasosallistumisen välineenä? Kysymyksiin pyritään vastaamaan Turun yliopiston maantieteen osaston tutkimushankkeessa, jonka osallistava vaihe käynnistyy Pansiossa ja Pernossa huhtikuussa.

Tiede, taide ja teknologia asuinalueen kehittämisessä -hankkeessa edistetään asukkaiden osallistumista oman asuinalueensa tulevaisuuden ideointiin ja suunnitteluun. Tavoitteena hankkeessa on tutkia erityisesti sitä, miten kynnystä osallistumiseen voidaan madaltaa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntämällä.

– Asukkaiden ottaminen mukaan on tärkeä osa nykyajan suunnitteluprosessia. Matalan kynnyksen osallistumisen tavoitteena on rohkaista ideointiin mukaan myös niitä, jotka eivät aiemmin ole osallistuneet oman asuinalueensa kehittämiseen, projektia johtava yliopistonlehtori Päivi Rannila sanoo.

Hankkeessa Pansion ja Pernon alueelta on valittu viisi kohdetta, joiden tulevaa käyttöä asukkaat pääsevät ideoimaan. Mukana ovat mm. Pernon vanha koulutalo, Hövelin palvelukeskus sekä alueella seisova vanha lentomajakka. Huhtikuun alusta lähtien kohteiden lähellä tuodaan infotaulut, joissa olevan koodin voi lukea älypuhelimella ja jättää mielipiteensä kohteen kehittämisestä.

– Tutkimuksessa ideointiin kannustetaan rennolla otteella – kaikki ehdotukset tai mielipiteet eivät välttämättä ole sellaisenaan toteuttamiskelpoisia, mutta voivat herättää ainakin mielenkiintoa omaa asuinaluetta kohtaan, Rannila sanoo.

Myöhemmin kesällä saaduista ideoista ja tarinoista tuotetaan lyhytelokuvia, jotka ovat katseltavissa älypuhelimien avulla kohteiden yhteydessä. Tavoitteena on tehdä tulevaisuudenvisiot nähtäväksi uusin tavoin pelkkien suunnitelmapiirrosten sijaan.

– Pelkkien mielipiteiden keruun lisäksi hankkeessa tutkitaan, miten uusi tekniikka soveltuu osallistumisen välineeksi. Älypuhelimia ei ole vielä laajasti hyödynnetty tiedonkeruun välineenä, vaikka yhä useammasta taskusta sellainen löytyykin. Tutkimuksessa korostetaan paikanpäällä tapahtuvaa kommentointia, vaikka kyselyyn voi osallistua myös omalla tai vaikkapa kirjaston tietokoneella., Rannila kertoo.

Turun yliopiston maantieteen osaston vuosille 2013–2015 ajoittuva tutkimushanke on osa asuinalueiden kehittämisohjelmaa, jossa ovat mukana Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, sisäasiainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Kuntaliitto.

Erja Hyytiäinen

Luotu 27.03.2014 | Muokattu 27.03.2014