Perusoikeudet – Nyt -seminaari oli kunnianosoitus professori Pekka Länsinevan tieteelliselle elämäntyölle

02.04.2014

Huomattava joukko oikeustieteen tutkijoita ja suomalaisen oikeuselämän käytännön toimijoita oli keskiviikkona 2.4.2014 kokoontunut Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan Caloniaan Perusoikeudet - Nyt -seminaariin. Seminaarissa käsiteltiin professori Pekka Länsinevan (1958–2013) elämäntyötä ja keskusteltiin niistä teemoista, jotka olivat hänen tutkimustoiminnassaan keskeisessä osassa. Pekka Länsineva menehtyi äkillisesti lokakuussa 2013.

​Länsineva osallistui perusoikeuksien aseman vahvistamiseen

Seminaarissa pidettiin useita ajankohtaisia esitelmiä, jotka sivusivat professori Pekka Länsinevan elämäntyötä ja tutkimusteemoja. Puhujina oli Pekka Länsinevan tutkijakollegoita Turun, Tampereen, Helsingin ja Lapin yliopistoista.

Apulaisprofessori Juha Lavapuro (Tampereen yliopisto) käsitteli omassa esitelmässään perusoikeuksien merkitystä suomalaisessa oikeuskulttuurissa ja esitti niiden olevan ennen muuta heikommassa asemassa olevien suojaamiseksi tarkoitettuja normeja. Tämä lähtökohta koski hänen mukaansa myös perusoikeuksien soveltamista yksityisten välisissä suhteissa.

Professori Juha Karhu (Lapin yliopisto) painotti erityisesti julkisoikeuden ja yksityisoikeuden juridisten peruslogiikkojen lähentymistä toisiinsa perusoikeuksilla argumentoinnin johdosta. Karhun mukaan perusoikeuksien vaikutukselle yksityisten välisissä suhteissa tulisi antaa vastaavanlainen merkitys kuin perusoikeuksille annetaan julkisen vallan ja yksityisten välisissä suhteissa.

Professori Veli-Pekka Viljanen (Turun yliopisto) puolestaan tarkasteli perustuslain tulkintalinjoissa tapahtuneita muutoksia. Viime vuosituhannen lopun perustuslakiuudistukset mahdollistivat myös perustuslain tulkinnallisen kehittämisen, kuten omaisuudensuojan tulkinnan modernisoimisen. Viime aikoina perustuslain tulkinnallinen kehittäminen on kuitenkin paljolti pysähtynyt, tosin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tulkintakäytäntö on edellyttänyt edelleen suomalaisilta tuomioistuimilta tulkinnallista sopeuttamista.

Suomalaisen perusoikeustutkimuksen vaikuttaja

Pekka Länsineva oli keskeinen perusoikeus- ja valtiosääntötutkija. Länsinevan tutkimukset ovat vaikuttaneet laajasti monien valtiosääntöoikeustutkijoiden mutta myös useiden muiden oikeustieteen alojen tutkimuksiin yksityis- ja julkisoikeuden välisen rajan ylittäen.

Pekka Länsinevan työskenteli lähes koko ammattiuransa ajan Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa erilaisissa opetus- ja tutkimustehtävissä. Vuoden 2012 alusta hän siirtyi Tampereen yliopistoon julkisoikeuden professoriksi. Pekka Länsineva väitteli vuonna 2002. Hänen väitöskirjatutkimuksensa Perusoikeudet ja varallisuussuhteet (Suomalainen Lakimiesyhdistys 2002) on merkittävä tutkimus, johon on tiivistettynä siihenastinen perusoikeusmurroskehitys. Useat myöhemmät tutkimukset ovat rakentuneet Länsinevan tutkimukselle. Viimeaikoinaan Länsineva johti Suomen Akatemian rahoittamaa "How to Rule the Economy" -tutkimushanketta, jossa tutkitaan oikeuden mahdollisuuksia säännellä taloutta. Pekka Länsineva itse tutki siinä erityisesti perusoikeuksien merkitystä yksityisten välisissä suhteissa.

Teksti: Janne Salminen
Kuva: Tarja Linden