Pienempiä tuhopolttoja voidaan ehkäistä

20.10.2014

Tuhopoltoista on tullut pysyvä ilmiö suomalaisessa yhteiskunnassa, vaikka niiden määrä onkin vähentynyt viime vuosina. Onkin hyvä huomioida, että varsinkin pienempiä tuhopolttoja voidaan ehkäistä poistamalla asuinympäristöistä ylimääräiseksi jääneitä materiaaleja. Roskakatosten sekä paperi- ja vaatekeräyslaatikoiden sytyttelyä estetään sijoittelulla sekä lukitsemisella, ohjeistaa SPEKin tutkija Tuula Kekki Poltettu – Tahallisesti sytytetyt tulipalot 2012 -raportissa.

​Vuosittain tahallisia paloja sytytetään noin 2000 ja tavallisesti juuri siellä, missä ihmiset normaalisti liikkuvat: kodeissa, pihoilla, puistoissa ja kaduilla. Tuhopolttojen taustalla olevat syyt vaihtelevat. Ilkivalta on yleistä, mutta syyt saattavat liittyä myös esimerkiksi petokseen tai kostoon. Yli puolet rikostapauksista jää selviämättä. Tiedot käyvät ilmi Tuula Kekin raportista Poltettu – Tahallisesti sytytetyt tulipalot 2012.

– Myös tahallisella palolla uhkailuun tulisi puuttua ajoissa, ja tarjota tukea riitaisissa perinnönjaoissa tai avioeroissa, Kekki huomauttaa.

Suurin osa tuhopolton kohteista on erilaista sekalaista tavaraa, jonka taloudellinen arvo ei ole korkea. Varsinkin ilkivallan kohteeksi joutuu erilaisia pieniä autiotaloja, roskatavarakasoja tai hylättyjä kulkuneuvoja.

Raportista ilmenee, että kaikkia tuhopolttoja ei kuitenkaan voida ehkäistä. Lukituksella ja valaistuksella on omaisuuden suojauksen kannalta merkitystä, mutta jos ihminen haluaa polttaa mitä tahansa ilkivaltamielessä, hänen toimintaansa on vaikea estää ja mielihalu on helppo toteuttaa. Monet tuhopolttajat ovat moniongelmaisia. Heidän ongelmansa ilmenevät niin rikollisena käyttäytymisenä, päihteiden väärinkäyttönä kuin psyykkisenä oireilunakin.

Vuonna 2012 tapahtuneita tuhopolttoja analysoinut Tuula Kekki löysi tutkimuksessa myös epäkohtia palotutkinnasta.

– Vaikka tutkinta ei ole tasalaatuista kaikkialla Suomessa, voidaan kuitenkin todeta, että poliisin ja pelastustoimen yhteistyö on kehittynyt ja vakiintunut vuosien varrella, Kekki toteaa.

Tuula Kekin kirjoittaman Poltettu – Tahallisesti sytytetyt tulipalot 2012 -raportin on julkaissut Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta. Raportin aineistona on käytetty pelastustoimen sähköisen resurssi- ja onnettomuustilaston selosteita sekä poliisin sähköisestä tutkinta- ja virka-apujärjestelmästä kerättyjä tutkintailmoituksia vuodelta 2012. Tutkimuksen rahoittivat Palosuojelurahasto, Finanssialan keskusliitto ja sisäministeriön pelastusosasto.

Luotu 20.10.2014 | Muokattu 27.07.2021