Pienten lasten liiallista proteiinin saantia varottava

15.10.2013

Ravitsemussuosituksia laatineen työryhmän läpikäymät tutkimukset osoittivat, että runsas proteiinin saanti varhaisessa lapsuudessa liittyy ylipainoisuuteen vanhempana.

​Lokakuun alussa julkaistiin uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset.

Turun yliopiston lapsi- ja nuorisotutkimuskeskuksen johtaja Hanna Lagström on ollut mukana pohjoismaisten lasten ja nuorten proteiinin saantisuositukset laativassa työryhmässä.

– Pienten lasten ravinnosta proteiinia pitäisi olla 15–20 prosenttia. Suositukset tehdään koko väestötasolle ja saantitarpeissa on yksilöllisiä eroja, sanoo Lagström.

Suositusten mukaan hyvä keino ehkäistä liiallista proteiinin saantia, on imetyksen jatkaminen koko ensimmäisen ikävuoden. Lisäksi alle yksivuotiaiden olisi hyvä välttää runsasproteiinisia ruokia kuten lehmänmaitoa.

– Elintarvikevalikoimaan on viime aikoina tullut paljon proteiinituotteita: proteiinimaitoa, -rahkaa, -raejuustoa. Ne ovat perusteltuja paljon liikkuville ja kuntoilijoille, mutta eivät kuitenkaan sovellu lasten ruokavalioon, Lagström muistuttaa.

Kaksivuotiaasta eteenpäin ravitsemussuositukset ovat samat kuin aikuisillekin.

Vähemmän punaista lihaa, enemmän pehmeitä rasvoja

Uusissa ravitsemussuosituksissa ei Lagströmin mukaan ole suuria muutoksia aiempaan verrattuna.

– Hiilihydraattien ja rasvan energiaosuuksia väljennettiin. Punaisen lihan osuutta ravinnosta suositellaan vähennettäväksi.  Tutkimusten mukaan punainen liha lihottaa ja lisää riskiä muun muassa sydäntauteihin ja kakkostyypin diabetekseen.

Lagström kertoo, että eläinperäiset kovat rasvat ovat suomalaisille edelleen ongelma.

– Vuonna 2012 tehdyn Finravinto-tutkimuksen mukaan kovien rasvojen saanti on lisääntynyt, ja niitä tulisi korvata pehmeillä rasvoilla. Vastaavasti huonoja hiilihydraatteja, kuten sokeria ja valkoista viljaa on syytä vähentää.

Lagström on mukana Turun yliopiston ja Åbo Akademin järjestämillä Tieteen päivillä ”Lainaa tutkijaa” -tapahtumassa lauantaina 19.10. pääkirjastossa. Tapahtumassa eri alojen tutkijoita voi lainata ja esittää heille itseään askarruttavia kysymyksiä.

Viliina Tolvanen

Luotu 15.10.2013 | Muokattu 07.07.2021