Pirkko Kortekangas lahjoitti lääketieteelliselle tiedekunnalle mitalikokoelman

30.11.2022

Professori A. E. Kortekankaan mitalikokoelma on esillä Medisiina C -rakennuksen aulassa.

Tietoturva-arkkitehti Pirkko Kortekangas väitteli ensimmäisenä naisena kirurgiasta Turun yliopistossa vuonna 1993. Neurokirurgiksi erikoistunut Kortekangas on työskennellyt viimeiset 20 vuotta UNA Oy:ssä, jossa kehitetään muun muassa yhteisiä tiedonhallinnallisia ratkaisuja.

Mitalikokoelma on peräisin Pirkko Kortekankaan isältä, korva-, nenä- ja kurkkutautien professori A. E. Kortekankaalta, joka keräsi mitaleja.

– Mitalit heijastavat yleisellä tasolla sitä, että yksilöillä on merkitystä. Yksin voi saada paljon asioita aikaiseksi ja vireille. Haluan välittää opiskelijoillekin viestiä juuri tästä, Pirkko Kortekangas kuvaili.

Varadekaani Sanna Salanterä otti lahjoituksen vastaan 24.11.2022 Medisiina C -rakennuksen aulassa, jossa kokoelma on esillä.

A. E. Kortekankaan mitalikokoelma.

– Mitalikokoelma on arvokas ja hieno kokoelma. Se kuvastaa yhden aikakauden professoreitamme, jotka ovat tehneet merkittävää työtä tiedekunnassamme niin tieteen, koulutuksen kuin hallinnollisten tehtävien parissa. Lääketieteellinen tiedekunta kiittää lämpimästi mitalikokoelmalahjoituksesta. Toivomme, että olemme löytäneet mitaleille kokoelman arvoon sopivat puitteet, Salanterä totesi.

Luotu 30.11.2022 | Muokattu 30.11.2022