Pohjoismaiden yleislääkärit kokoontuvat 2023 Turkuun

16.10.2019

Turun yliopiston yleislääketieteen oppiaine on saanut vastuulleen Nordic Congress of General Practice -kongressin järjestämisen Turussa kesällä 2023.

Yleislääkäreiden pohjoismainen yhdistys Nordic Federation of General Practice järjestää vuoden 2023 NCGP-kongressin Turussa. Kongressi järjestetään kahden vuoden välein, ja sen järjestelyvuoro on kiertävä. Suomelle järjestelyvastuu lankeaa joka kymmenes vuosi. Turussa kongressi järjestetään nyt ensimmäistä kertaa, ja se on 23. laatuaan.

Kongressiin odotetaan 1000–1500 yleislääkäriä pääasiassa pohjoismaista, mutta myös esim. Baltiasta, Saksata ja Hollannista. Nykytiedon mukaan kongressi olisi osallistujamäärältään vuoden 2023 suurin Turussa. Kongressi järjestetään 14.–16.6.2023 Logomossa.

Suuret linjat vedetty

Myös Suomen Yleislääketieteen yhdistys (Syly) ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri osallistuvat tiiviisti järjestelyihin. Järjestelykumppanina toimii myös Turun kaupungin ja Visit Turun kongressiyksikkö.

– Kongressiyksikkö on ollut ensiarvoisen tärkeä kumppani, jotta olemme saaneet jo tässä vaiheessa tärkeimmät varaukset, kuten Logomon ja hotellikiintiöt tehtyä, yleislääketieteen professori Päivi Korhonen kongressin tieteellisestä toimikunnasta iloitsee.

– Nyt on helppo tähdätä tapahtumaan, kun isot raamit ovat kunnossa, yleislääketieteen kliininen opettaja Jaana Frank kongressin järjestelytoimikunnasta lisää.

Yleislääkäreistä on jatkuva pula

Yleislääkäreistä ja terveyskeskuslääkäreistä on Suomessa kova pula ja uusia erikoistuvia kaivattaisiin. Muissa pohjoismaissa tilanne vaihtelee. Suomen nykyhallituksen kärkihanke on perusterveydenhuollon vahvistaminen, ja hankkeen tuloksia voitaneen ruotia vuoden 2023 kongressissa, kun hallituskausi on vastikään saatu päätökseen.

Kongressin pääteemana on kestävä kehitys – sekä rakenteissa että yleislääkäriydessä itsessään.

– Kongressissa pyrimme korostamaan hoidon jatkuvuuden merkitystä. Vaikka lääkäripula uhkaa, tavoite on aina hoitosuhteen kestävyys. Tähän tarvitaan vahvaa yleislääketiedettä, Korhonen tiivistää.

– Kestävä kehitys huomioidaan myös luonnon kannalta, järjestetäänhän konferenssi Itämeren rannalla, Franck lisää.
Vuonna 2020 Turun yleislääkärit harjoittelevat järjestämällä pienemmän kongressin, kun Monitieteiset perusterveydenhuollon tutkimuksen päivät jalkautuvat kaupunkiin 23.–24.4.2020.

Luotu 16.10.2019 | Muokattu 16.10.2019