Poikien synnyttäminen voi laskea äidin elinikää

07.03.2013

Erikoistutkija Samuli Helteen mukaan erityisesti poikien synnyttäminen vähensi äidin elinikää esiteollisella ajalla. Tutkimusaineistona käytettiin suomalaisten kirkonkirjojen väestötietoja.

Tutkimuksen perusteella poikien synnyttäminen kuormitti äitejä enemmän kuin tyttöjen synnyttäminen. Tyttöjen synnyttämisellä ei ollut merkittävää vaikutusta vanhempien elinikään. Tutkimuksessa tutkittiin lasten vaikutusta myös isän elinikään, mutta lapsen sukupuolella ei näyttänyt isän kohdalla olevan merkitystä.

– Raskausaikana poikien suurempi koko kasvattaa sikiön energiantarvetta verrattaessa tyttöihin. Myös synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen poikien suurempi koko tyttöihin verrattuna kuormittaa äitiä. Pojat tarvitsevat esimerkiksi imetyksen aikana enemmän energiaa, Helle kertoo.

web_samuli_helle.jpg

Poikien vaikutukset äitiin olivat moninaiset

Biologian laitoksen ekologian osastolla työskentelevän Helteen mukaan syy äidin eliniän lyhenemiseen voi olla myös hormonaalinen.

Poikia synnyttävien äitien testosteronitaso voi olla korkeampi. Testosteroni taas todennäköisesti heikentää äidin immuunijärjestelmää.

Kaksi sataa vuotta sitten terveydenhuollon ja hygienian ollessa huonoja, vastustuskyvyn heikkeneminen saattoi olla kohtalokasta.

Poikien synnyttämisen vaikutus äidin elinikään väheni äidin vanhetessa.

– Mitä kauemmin viimeisimmästä synnytyksestä oli kulunut aikaa sitä paremmat mahdollisuudet äidillä oli elää vanhaksi. Äiti ehti kunnolla toipua synnytyksistä. Toisaalta syyt voivat olla myös sosiaaliset. Kun pojat kasvoivat isoiksi, heistä oli äidille enemmän apua, Helle arvioi.

Nykyajan äidit ovat fyysisesti vahvempia

Helteen mielestä tutkimusta ei voida suoraan rinnastaa nykypäivään.

– Esiteollisen ajan ihmiset tekivät enemmän ruumiillista työtä ja ravinnon saanti oli niukempaa. Yhteiskunta oli muutenkin niin erilainen, että synnytyksen fyysinen vaikutus äitiin oli rankempi kuin nykypäivänä, Helle tähdentää.

Ekologian osastossa erikoistutkijana työskentelevä Samuli Helle on Luonnontieteiden ja lääketieteen kollegiumin jäsen.

Teksti: Jasmina Savolainen
Kuvat: Hillary Moldovan, Jasmina Savolainen