Polttoainetta hiilidioksidista – Sachin Kochrekarille voitto Millennium Pitching –kilpailussa

20.05.2021

Turun yliopiston edustaja Sachin Kochrekar voitti ensimmäistä kertaa järjestetyn Millennium Pitching Contest –kilpailun, jossa tohtorikoulutettavat kilpailevat aikamme suurten haasteiden ratkaisemisesta. Pääpalkinnon arvo oli 10 000 euroa.

Kochrekarin tutkimusaiheena on menetelmä, jolla hiilidioksidi muunnetaan polttoaineeksi käyttämällä uusiutuvia energialähteitä. Innovaatio auttaa lieventämään ilmastonmuutosta ja katkaisee hiilidioksidikierron.

- Pitchin kaikki osa-alueet olivat hyvin selkeästi perusteltu ja työllä on merkittävä vaikutus ympäristölle, kertoi Yrjö Neuvo, tuomariston puheenjohtaja ja Aalto-yliopiston emeritusprofessori.

- Tämä on todella inspiroivaa ja hienoa, sillä kilpailu oli aivan erityinen. Voittoni tuntuu vielä hieman epätodelliselta enkä osaa pukea kokemustani sanoiksi. Oli mahtavaa olla finaalissa ja vielä voittaa se, sillä kilpailun taso oli niin korkea. Tahdon kiittää Millennium Technology Prize -järjestäjää ja Turun yliopistoa tästä mahdollisuudesta, Kochrekar kertoo.

Sachin Kochrekar pitchaamassa Millennium Innovation Forum 2021 -tapahtumassa.

Kuvaaja/Tekijä

Millennium Technology Prize

Kilpailun toinen sija ja 5 000 euron palkinto meni niin ikään Turun yliopiston edustajalle, tohtorikoulutettava Shruti Jainille. Hänen tutkimusaiheensa on aikaisen syöpähavainnon mahdollistava nanopartikkeleihin pohjautuva verikoe (Nanoparticle based blood test for early detection of cancer). Tuomaristo perusteli menetelmän olevan hyvin innovatiivinen ja yhteiskunnalliselta merkittävyydeltään suuri, mikäli se on helposti otettavissa laajalti käyttöön. Jain voitti Turun yliopiston Three Minute Thesis (3MT) –kilpailun vuonna 2020.

- On hienoa saada tämä palkinto, sillä tällaiset mahdollisuudet kannustavat meitä tohtorikoulutettavia jatkamaan työskentelyä innovatiivisten projektien parissa, Jain sanoo.

Shruti Jain kertomassa innovaatiostaan.

Kuvaaja/Tekijä

Millennium Technology Prize

Kolmas sija myönnettiin Vaisalan edustaja Samu-Pekka Ojaselle. Vaisala on maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys.

Millennium Innovation Forum –virtuaalikonferenssi järjestettiin ensimmäistä kertaa 19.5.2021. Tapahtuma kokosi innovaattorit, tutkijat, yritysmaailman edustajat ja vaikuttajat keskustelemaan teknologian, tieteen ja innovaatioiden merkityksestä ihmiskunnan tulevaisuudelle. Millennium Innovation Forum juhlisti edellisenä päivänä jaettua miljoonan euron arvoista Millennium-teknologiapalkintoa.

Turun yliopisto valitsi kilpailuun ehdokkaansa vuoden 2020 ja 2021 3MT-kilpailijoiden joukosta Millennium Pitching Contest -kilpailun kriteerien perusteella.

Luotu 20.05.2021 | Muokattu 24.05.2021