Porin yliopistokeskus valmistelee pelillistämisen professuuria

08.05.2015

Porin yliopistokeskus ja Satakunnan korkeakoulusäätiö ovat neuvotelleet Turun yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston kanssa pelillistämisen professuurin perustamisesta yliopistokeskukseen.

​Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien dynamiikan ja mekaniikan soveltamista eri ympäristöissä, kuten erilaisissa verkkopalveluissa, koulutuksessa tai työelämässä.

– Porin yliopistokeskuksessa on jo entuudestaan vahvaa digitaalisen teknologian ja pelillistämisen osaamista. Tampereen teknillisen yliopiston ja Turun yliopiston yhteisenä hankkeena perustettava professuuri syventää osaltaan yliopistojen yhteistyötä ja edistää monitieteistä tutkimus- ja opetusyhteistyötä yliopistokeskuksessa, yliopistokeskuksen johtaja Jari Multisilta toteaa.

Professuuri on määrä täyttää vuoden 2016 alusta alkaen, mikäli tarvittava rahoitus saadaan kerättyä.

– Satakunnassa on edelläkävijyyttä sekä pelialalla yleensä että pelillistämisen soveltamisessa yhteiskunnan eri osa-alueilla, Satakunnan korkeakoulusäätiön hallituksen puheenjohtaja Sampsa Kataja muistuttaa.

Tavoitteena on, että erityisesti pelialan yritykset valtakunnallisesti lähtevät mukaan rahoittamaan professuuria.

Porin yliopistokeskus on 2 500 opiskelijan, 170 asiantuntijan ja neljän yliopiston muodostama, verkostomaisesti toimiva monitieteinen tiede- ja taideyhteisö. Satakunnan korkeakoulusäätiö tukee yliopistollista koulutusta sekä korkeakouluopetuksen ja tieteellisen tutkimustyön kehittämistä Satakunnassa.

TK
Kuva: Brad Flickinger