Professori Hannu Saloselle Suomen Akatemian hankerahoitus vaikutusvallan ja sosiaalisten verkostojen tutkimukseen

18.06.2013

​Akatemiahankkeessa tutkitaan, miten yksilöiden vaikutusvalta verkostoissa määräytyy. Tarkastelussa ovat suomalaisten ja pohjoismaisten yritysten johtajat ja hallitusjäsenet.

Suomen Akatemia myönsi kevään rahoituspäätöksissään professori Hannu Saloselle kauppakorkeakoulun taloustieteen laitokselta 450 000 euron hankerahoituksen ajanjaksolle 1.9.2013‒31.8.2016. Salonen tutkii akatemiahankkeessaan vaikutusvaltaa sosiaalisissa verkostoissa.

‒ Sosiaalisten verkostojen tutkimus on virinnyt uudelleen internetin ja sen eri palvelujen kehittymisen myötä. Näiden verkostojen taloudellinen ja yhteiskunnallinen merkitys on kiistaton, Hannu Salonen sanoo. Hän lisää, että viimeistään vuoden 2011 arabikevään tapahtumien myötä verkostojen suuri poliittinen potentiaali on tullut selväksi.

Akatemiahankkeen tavoitteena on tutkia, miten yksilöiden vaikutusvalta verkostoissa määräytyy ja miten sitä voidaan mitata. Hankkeessa analysoidaan yritysten johtajien ja hallitusjäsenten vaikutusvaltaa sekä yritysten merkittävyyttä näiden toimijoiden muodostamassa verkostossa. Aineisto on suomalaista ja pohjoismaista.

‒ Tutkimme myös sitä, miten yrityksen arvo ja johtajien palkkiot riippuvat johtajien ja hallitusjäsenten asemasta verkostossa.

Tarkastelussa myös tieteellisten julkaisufoorumeiden verkostot

Toisena tutkimuskohteena akatemiahankkeessa ovat tutkijoiden ja tieteellisten julkaisufoorumeiden muodostamat verkostot. Hankkeessa tutkitaan erilaisten julkaisujen merkittävyyttä kuvaavien indeksien ominaisuuksia.

‒ Tutkimme myös niiden käyttökelpoisuutta yliopistojen tehokkuuden mittareina ja tutkijoiden palkkausperusteena, Salonen kertoo.

Hanke työllistää professori Hannu Salosen lisäksi yhden väitelleen tutkijan ja yhden tohtorikoulutettavan taloustieteen laitokselta. Hankkeen kansainväliset yhteistyötahot ovat VU University Amsterdam ja Maastricht University.

Luotu 18.06.2013 | Muokattu 18.06.2013