Professori Helena Leino-Kilpi kunniatohtoriksi Klaipedan yliopistossa

07.10.2016

Hoitotieteen laitoksen johtaja, professori Helena Leino-Kilpi on saanut kunniatohtorin arvonimen Klaipedan yliopistosta Liettuasta. Leino-Kilpi on ensimmäinen nainen, joka on saanut kunniatohtorin arvonimen kyseisestä yliopistosta.

2016-09-23-Leino-Kilpi-kunniatohtori-2-480.jpg Klaipedan yliopiston onnittelupuheessa korostettiin Leino-Kilven pitkäaikaista ja hedelmällistä yhteistyöstä Klaipedan kanssa – sekä koulutuksen että tutkimuksen alueella.

Leino-Kilpi oli mukana käynnistämässä terveystieteellistä koulutusta Klaipedan yliopistossa 1990-luvun lopulla, ja hän osallistui myös opetussuunnitelman konsultointiin ja kehittämiseen.

– Yhteistyö Turun ja Klaipedan yliopistojen välillä on ollut luonteeltaan moninaista. Yhteistyö alkoi 1990-luvun lopulla, juhlimme yhdessä Klaipedan hoitotieteen yksikön 10-vuotisjuhlaseminaarissa vuonna 2011, ja parhaillaan olemme raportoimassa seitsemän Euroopan maan yhteisen tutkimushankkeen tuloksia, summaa Leino Kilpi kiitospuheessaan.

2016-09-23-Leino-Kilpi-kunniatohtori-1-480.jpg

Leino-Kilpi on ollut mukana Turun ja Klaipedan yliopistojen välisessä tutkimus- ja tohtorikoulutusyhteistyössä.

Liettuan korkeimmassa hallinnossakin on Turussa hankittua hoitotieteellistä osaamista – koulutus ja tiedeministeriössä varaministerinä toimii Turun hoitotieteestä väitellyt PhD Natalja Istomina.

Tutkimusyhteistyötä on tehty monella alueella:

– Olemme tehneet tutkimusta – mainitakseni vain joitakin – hoitotyön laadun, ortopedisten potilaiden ohjauksen, hoitoalan ammattilaisten kompetenssin, hoitoalan koulutuksen ja HIV/ AIDS-potilaiden hoidon alueilla, listaa Leino-Kilpi.

– Kaikki nämä tutkimusalueet ovat keskeisiä Euroopan terveysstrategioissa, ja myös hoitotieteen tieteenalalla.

– Parhaillaan olemme perustamassa Itämeren alueelle tohtorikoulutusverkostoa, jossa voisimme hyödyntää eri maiden osaamista.

– Lähitulevaisuudessa aikeemme on ryhtyä analysoimaan valmistuvien hoitoalan ammattilaisten kompetenssia koulutuksesta valmistumisvaiheessa ja ensimmäisinä työvuosina. Aihe on keskeinen yhteisten eurooppalaisten työmarkkinoiden näkökulmasta, koska nuorten sairaanhoitajien useissa maissa on todettu suunnittelevan alanvaihtoa.

2016-09-23-Leino-Kilpi-kunniatohtori-3-480.jpg

Klaipeda on Turun yliopiston tärkeä kumppani myös opiskelijavaihdossa. Vuosittain 5–8 hoitotieteen opettajalinjalla opiskelevaa tekee Klaipedassa opetusharjoittelunsa.

– Vaihdolla on ollut erityinen merkitys johtuen terveysalan opettajien koulutuksen erilaisuudesta Euroopassa.

– Olemme yhdessä luoneet mallia opettajien koulutukselle ja saaneet siihen mukaan myös muita partnereita, vaihto on ollut innovatiivista ja systemaattista, kiittelee Leino-Kilpi.

– Joten tulemme jatkamaan yhteistyötämme, laajentamaan sitä, ottamaan uusia innovaatioita agendalle ja vastaamaan tulevaisuuden tieteen ja tutkimuksen tarpeisiin, summaa Leino-Kilpi.

Juhlaseremonia järjestettiin perjantaina 23.9.2016.

Luotu 07.10.2016 | Muokattu 07.10.2016