Professori Jussi Tapani jatkaa oikeustieteellisen tiedekunnan dekaanina

12.04.2017

Professori Jussi Tapani jatkaa oikeustieteellisen tiedekunnan dekaanina lukuvuoden 2018–2019 loppuun asti. – Tavoitteena on tiedekunnan tutkimuksen vahvistaminen edelleen sekä koulutuksemme vetovoimaisuudesta huolehtiminen, Tapani sanoo.

​Professori Jussi Tapanista tuli dekaani toimikaudeksi 1.8.2015–31.7.2017 professori Jukka Mähösen siirtyessä hoitamaan professuuria Oslon yliopistossa. Nyt dekaanikautta on jatkettu kahdella vuodella yliopiston rehtorin toimikauden loppuun 31.7.2019 saakka. Päätöksen toimikauden jatkosta teki rehtori tiedekunnan johtokuntaa ja yliopiston hallituksen puheenjohtajaa kuultuaan.

Tutkimus kytkeytyy yliopiston strategiaan

Dekaanikautensa keskeisenä painopisteenä Jussi Tapani pitää tiedekunnan tutkimustoiminnan vahvistamista. Tiedekunnassa tehtävä tutkimus kytkeytyy Turun yliopiston strategiassa tunnistettuihin tutkimuksen temaattisiin kokonaisuuksiin.

– Meillä on aktiivinen rooli digitaaliset tulevaisuudet teema-alueella. Näen kuitenkin, että meillä on paljon annettavaa myös kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos -teema-alueilla. Lisäksi tiedekunnassa tehtävällä tutkimuksella on erilaisia liittymäkohtia temaattisiin kokonaisuuksiin meri ja merenkulku sekä lapset, nuoret ja oppiminen, dekaani Jussi Tapani sanoo.

Oikeustieteellinen ala vetää opiskelijoita

Oikeustieteellinen ala on vetovoimainen. Vuoden 2017 yhteishaussa oikeustieteellisen tiedekunnan hakijamäärä nousi 49 %. Vuonna 2018 oikeustieteelliset koulutusyksiköt siirtyvät yhteisvalintaan.

– Pidän yhteisvalintaan siirtymistä perusteltuna ratkaisuna. Olen vakuuttunut siitä, että Turku on jatkossakin vetovoimainen opiskelukaupunki. Perustutkintokoulutuksemme on hyvässä iskussa, mutta meidän on toki edelleen jatkettava ponnisteluita, jotta voimme tarjota kansallisesti korkeatasoisinta oikeustieteellistä koulutusta, Tapani painottaa.

Alumnit ovat tärkeä voimavara

Senilex ry on Suomen vanhin, merkittävin ja aktiivisin oikeustieteellinen alumniyhdistys. Alumnitoiminta elää vahvana, ja siitä on osoituksena tänä vuonna 24.3. pidetyn tiedekuntapäivän ennätysosanotto. Alumnit osallistuvat entistä aktiivisemmin perustutkintokoulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.

Oikeustieteellisellä tiedekunnalla ja Senilex ry:llä yhteinen varainhankintakampanja. Tänä vuonna perustettu neuvottelukunta vahvistaa entisestään alumnisuhteita.

– Tiedekunnan alumnit ovat tärkeä voimavaramme. Rohkaisen jokaista alumnia miettimään, miten he voivat antaa asiantuntemustaan tiedekunnan käyttöön.

Ensi kevääksi takaisin Caloniaan

Tiedekuntarakennus Calonian peruskorjaus on edennyt aikataulun mukaisesti. Tarkoituksena on päästä muuttamaan peruskorjattuihin tiloihin ja aloittaa kevätlukukauden 2018 työskentely Caloniassa.

– Odotan, että uudistetut tilat tarjoavat yhteisöllemme eli opiskelijoille ja henkilökunnalle modernit ja viihtyisät opiskelu- ja työskentelytilat, Jussi Tapani sanoo.

Teksti: Jussi Matikainen ja Tarja Lindén
Kuva: Tarja Lindén