Professori Lauri Ojala valittiin vuoden logistikoksi

07.02.2013

Logistiikkaseminaarissa 7.2. palkitun Ojalan mukaan sopeutuminen rikkidirektiiviin kannattaa aloittaa heti.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun toimitusketjujen johtamisen oppiaineessa professorina toimiva Lauri Ojala sai Suomen Logistiikkafoorumin myöntämän Vuoden Logistikko 2013 -palkinnon torstaina 7.2. Helsingin Finlandia-talolla järjestetyssä Logistiikkaseminaarissa, johon osallistui noin 800 logistiikan ammattilaista.

Lauri Ojala on kansainvälisesti tunnettu logistiikan tutkija, joka on toiminut muun muassa Suomen hallituksen selvitysmiehenä ja Maailmanpankin asiantuntijana. Hän on muun muassa kehittänyt Maailmanpankille yli 150 maan ulkomaankaupan  logistista toimivuutta mittaavan Logistics Performance Indexin, joka on laajasti sekä kansainvälisten järjestöjen että useiden maiden hallitusten käyttämä indikaattori.

Rikkidirektiivi tulee

Lauri Ojala arvioi palkintoa vastaanottaessaan logistiikan tilaa ja tulevaisuutta. Hänen mukaansa sopeutuminen rikkidirektiiviin kannattaa aloittaa heti ja ryhtyä valmistelemaan investointeja, joiden avulla rikkidirektiivin aiheuttamaa kustannuslisää voidaan keventää.

- Ei näytä siltä, että säädösten voimaantulo lykkääntyisi. Ja vaikka se lykkääntyisi, varautumiseen kannattaa silti ryhtyä – mieluummin ajoissa kuin liian myöhään.

Ojala totesi, että liikenteen aiheuttamiin ympäristö- ja terveyshaittoihin kohdistuu myös tulevaisuudessa suuria paineita, vaikka taloudellinen ympäristö säilyisi heikkona. Hänen mukaansa tiukempi ympäristösääntely saa tukea sellaisilta mailta, jotka hyötyvät siitä ja joilla on siihen varaa.

Vuoden Logistikko 2013 -palkinnon myöntää Suomen Logistiikkafoorum, johon kuuluvat Logistiikan tutkimuksen edistämissäätiö ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry.

Luotu 07.02.2013 | Muokattu 29.10.2020