Professori Riitta Lahesmaalle Juseliuksen säätiön suuri apuraha

20.03.2014

​Sigrid Juseliuksen säätiön vuosille 2014–2019 myöntämän apurahan suuruus on 250 000 euroa vuodessa.

Professori Riitta Lahesmaa johtaa Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistä Turun biotekniikan keskusta. Hän vastaa Suomen Akatemian Molecular Systems Immunology and Physiology -huippuyksikössä molekyläärisen systeemibiologian tutkimuksesta yhdessä professori Harri Lähdesmäen (Aalto-yliopisto) kanssa.

Lahesmaa on molekyyli-immunologian asiantuntija, joka on perehtynyt erityisesti valkosolujen viestintään liittyvien proteiinien ja geenien vuorovaikutukseen sekä kantasoluihin.

Sigrid Juséliuksen Säätiö on maan suurin yksityinen lääketieteellisen tutkimuksen tukija. Säätiö myönsi 19.3.2014 yhteensä 14 miljoonaa euroa apurahoja kansalliseen ja kansainväliseen lääketieteelliseen tutkimukseen.

Säätiö on aiemmin myöntänyt Turkuun suuren apurahan Turun biotekniikan keskuksen tutkimusjohtaja Jukka Westermarckille kaudelle 2012–2017.

>> Sigrid Juseliuksen säätiö
>> Turun biotekniikan keskus