Professori Tero Aittokallio InFLAMESin vierailevaksi professoriksi

20.10.2022

Professori Tero Aittokallio on kutsuttu InFLAMES-lippulaivan vierailevaksi professoriksi. Hän pitää ensimmäisen InFLAMES-luentonsa 28. lokakuuta .

Tero Aittokallio työskentelee ryhmänjohtajana Oslon yliopistollisen sairaalan Syöpätutkimusinstituutissa ja Oslon yliopistossa, Oslon biostatistiikan ja epidemiologian keskuksessa. Hän on myös ryhmänjohtaja Helsingin yliopiston Suomen molekyylilääketieteen instituutissa (FIMM).

Aittokallion ryhmällä on asiantuntemusta moniomiikkaprofiloinnin ja syöpäpotilaiden kliinisen tiedon yhdistämisestä matemaattisten ja tilastollisten lähestymistapojen, kuten koneoppimisen ja verkkomallinnuksen avulla.

Henkilökuva
Professori Tero Aittokallio

– Tavoitteenamme on optimoida hoitotulokset yksittäisillä potilailla siten, että käytämme  laskennallisia ennustavia malleja ja vain niitä merkkiaineita, jotka mahdollistavat nopean ja kustannustehokkaan diagnoosin sekä ennusteen, Aittokallio kertoo.

Aittokallio uskoo, että toiminnallisen, molekulaarisen ja genomisen profilointitiedon yhdistäminen on keskeistä seuraavan sukupolven lääketieteen sovelluksissa, joissa mallinnus ja massadatan taitava käyttö tunnistavat ja valikoivat potilaalle parhaiten sopivat hoidot.

InFLAMES-lippulaivassa on nyt myönnetty yhteensä 14 vierailevan professorin arvoa. Kukin heistä käy Turussa vuosittain erikseen sovittavan aikataulun mukaan. Heidän keskeisiä tehtäviään ovat opiskelijoiden mentorointi ja luennot InFLAMES-tohtorikoulutettaville.

Aittokallio pitää vierailevan professorin luennon perjantaina 28.10. Hänen luentonsa aiheena on "Hematologisten maligniteettien hoitovasteiden ennakoiva mallintaminen".  Luento pidetään klo 15.00 Lauren 2 auditoriossa, Medisiina D-talossa, Kiinanmyllynkatu 10, Turku.

InFLAMES on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen, Suomen Akatemian rahoittama tutkimuksen lippulaivahanke. Se tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. Lippulaiva edistää myös diagnostiikkaa, jolla potilaille voidaan räätälöidä sopivat täsmähoidot.

Luotu 20.10.2022 | Muokattu 21.10.2022