Projektiässät hyvässä vauhdissa kohti kevätlukukautta

18.12.2012

Projektiässät-hankkeen opiskelijat ja työnantajat painottavat yhteistyön molemminpuolisia selkeitä hyötyjä.

Projektiässät-hankkeen toisen kauden opiskelijaryhmät esittelivät tähänastisia töitään keskiviikkona 12.12. Åbo Akademin Arkenilla.

Projektiässien työryhmän jäsen, Turun yliopiston työelämäpalveluiden Rekryn johtava suunnittelija Sanna Tuominen kertoo opiskelijaryhmien ratkomien kehittämistehtävien monialaisuuden toteutuvan hienosti tänäkin vuonna.

– Mukana on sekä isoja että pieniä työnantajia hyvin eri aloilta ja opiskelijoita kaikista Turun alueen korkeakouluista. Osalla työnantajista on jo ennestään kokemusta laaja-alaisesta korkeakouluyhteistyöstä. Monilla pienillä yrityksillä mukaan lähtemisen taustalla saattaa olla aitoja rekrytointitarpeita, Tuominen kuvailee.

Outi Puro muotoilualan pienyritys Mum'sista kehuu oman opiskelijaryhmänsä taitoja ja innostusta ja uskoo yhteistyön tuovan lisäpontta muun muassa yrityksen viennin ja markkinoinnin tehostamiseen.

– Opiskelijaryhmässä on kaksi ulkomaista opiskelijaa, toinen Italiasta ja toinen Japanista. Heidän osaamisensa ja kontaktiensa avulla pystymme suunnittelemaan yrityksen vientiä nyt myös Skandinavian ulkopuolelle.

– Yhtä tärkeää on, että opiskelijoille on yhteistyöstä järkevää hyötyä - voi olla, että palkkaamme jonkun heistä meille töihin tämän tehtävän jälkeen, Puro vinkkaa.

Pehmeitä arvoja kauppakeskukseen

Turun yliopistossa 4. vuotta valtio-oppia ja ranskan kieltä opiskeleva Riia Rouhelo pääsi Projektiässien kautta mukaan markkinoimaan kauppakeskus Skanssin vihreitä arvoja. Rouhelo kiinnostui tehtävästä sen luonnonsuojelua, politiikkaa ja markkinointia yhdistelevän näkökulman vuoksi.

Vasta omat maantieteen opintonsa aloittaneelle Liina Rintalalle Projektiässät ja Vihreämpi Skanssi -hanke tuntuivat sopivalta haasteelta.
– Tämä on hyvä tilaisuus jäsentää ajatuksia ja tunnustella, minkälaista työtä haluaisin tehdä tulevaisuudessa, Rintala miettii.

Itseä kiinnostavan aihepiirin ja käytännön työkokemuksen ohella opiskelijoille on tärkeää, että projektista on työnantajalle oikeasti apua.

– Skanssista painotettiin heti ensimmäisellä tapaamiskerralla, että projektimme tulokset tulevat varmasti käyttöön. On palkitsevaa tietää, että emme tee tätä vain harjoituksen vuoksi.

Mielikuva pelottavasta projektista murtuu

Muumimaailman sponsoriyhteistyötä kehittämään lähteneet Sonja Forsström, Juho Nurminen ja Emilia Hietala odottavat innokkaina pääsevänsä projektissaan käytännön töihin. Opiskelijat ovat tyytyväisiä työnantajalta saamaansa tukeen.

– Muumimaailmassa on lähdetty yhdessätekemiseen avoimin mielin. Lisäksi on hienoa tehdä töitä taholla, jonka arvot vastaavat omiamme, opiskelijat kiittelevät.

Vaikka Muumimaailma -projekti on vasta alussa, opiskelijat kokevat Projektiässien järjestämästä projektityövalmennuksesta olleen jo tähän mennessä paljon hyötyä.

– Valmennuksen lähipäivissä on avattu projektinhallintaa todella hyvin, ja alkuajatus "pelottavasta projektista" on alkanut muuttua. Meillä on jo paljon selkeämpi kuva siitä, mistä projektityössä on kyse. Usko omaan osaamiseen on vahvistunut.

>> Projektiässät Prezissä

Teksti ja kuvat: Janita Jalonen