Projektiässien työt vauhtiin starttileirin myötä

23.01.2015

Projektiässien kevään 2015 valmennus sai intensiivisen alun 12.1. järjestetyn starttileirin myötä. Yhteistyössä turkulaisten korkeakoulujen kanssa toteutettava valmennus kokoaa eri alojen opiskelijat ja alueen työnantajat yhteen. Lopputuloksena syntyy uusia, raikkaita ideoita, joita yritykset voivat hyödyntää kehitystyössään.

​​Rekryn Pilvi Lempiäinen (vas.) ja Brahea-keskuksen Anna Hirsikoski toivottivat opiskelijat tervetulleiksi.

​Tammikuinen pakkasaamu on kirpeä ja luminen Satavan saarella. Vaikka maisema ympärillä huokuu hiljaisuutta, niemen kärjessä Heinänokan leirikeskuksessa käy kuhina. Sinne on kokoontunut noin neljäkymmentä turkulaisten korkeakoulujen opiskelijaa, joita kaikkia yhdistää kiinnostus projektityöhön. He ovat lähteneet mukaan koko kevään kestävään projektihallinnan valmennukseen Projektiässiin, jossa tutuksi tulevat niin projektityö kuin alueen työnantajat.

– Järjestämme tällaisen starttileirin ensimmäistä kertaa. Halusimme saada valmennukselle energisen alun, Brahea-keskuksen Kehittämispalveluiden projektipäällikkö Anna Hirsikoski kertoo.

Vaikka starttileiri on lajissaan ensimmäinen, toteutetaan Projektiässien valmennus jo neljättä kertaa. Tänä keväänä mukaan on lähtenyt Turun seudun yrityksiä ja julkisen sektorin organisaatioita, joiden toimeksiantojen aiheet vaihtelevat markkinoinnin ja viestinnän kehittämisestä nuorten saamiseen mukaan turvatalotoimintaan.

Opiskelijat innolla mukaan

Turun yliopiston opiskelijat Ritva Wikström (vas.), Viivi Laiho, Anni Leppänen ja Timo Koivisto kartoittavat metalliteollisuuden yrityksen työnhyvinvointia.

Heti päivän alussa opiskelijat jaetaan kahdeksaan monialaiseen tiimiin. Kun tiimeille on jaettu oman asiakasyrityksensä toimeksianto, alkaa ahkerointi projektin parissa. Päivän aikana opiskelijat tutustuvat asiakkaansa toimintaan, ideoivat projektiaan sekä kuulevat työskentelyä tukevia tietoiskuja. Paikalla on kymmenen ohjaajaa, jotka kiertävät neuvomassa ryhmiä.

Opiskelijat ovat juuri saamistaan projekteista innostuneita. Venttiileihin keskittyvää metalliteollisuuden yritys Högforsin työhyvinvointia kartoittava ja kehittävä tiimi on tyytyväinen saamaansa toimeksiantoon.

– Lähdemme innostuneina ja motivoituneina mukaan. Ulkopuolisena ei pääsisi mukaan toteuttamaan tällaista projektia. Suurimmalle osalle meistä projektityö on myös uutta, poliittisen historian opiskelija Timo Koivisto, suomen kielen opiskelija Viivi Laiho, mediatutkimuksen opiskelija Anni Leppänen sekä oikeustieteen opiskelija Ritva Wikström toteavat.

– Tältä starttipäivältä odotan tietoa projektityön peruspilareista sekä ryhmäytymistä, Koivisto jatkaa.

Kansainväliset projektit tekevät suomalaisen työelämän tutuksi

Englanninkielisiä, kansainvälisiä hankkeita on mukana kolme. Turun yliopiston opiskelijoista muodostuva tiimi suunnittelee ja kehittää eettiseen designiin keskittyvälle Mum´s-yritykselle viestinnän välineitä uuden tuoteryhmän lanseeraamiseen.

– Olen ensimmäistä kertaa mukana suunnittelemassa strategiaa. Odotan projektin myötä oppivani uusia taitoja. Tiimimme on mukavan monialainen, GITM-maisteriopiskelija (Global IT Management) Anna Akhmetova kertoo.

Tiimin ja tehtävän kansainvälisyys saa myös kiitosta. – On kiinnostavaa saada tosielämän työkokemusta erityisesti Euroopan markkinoilta, Aasian maisteriohjelman opiskelija Viktoriya Kuzina jatkaa.

Arvokasta työkokemusta sekä uusia ideoita

Opiskelijat saavat Projektiässistä viiden opintopisteen lisäksi arvokasta työkokemusta tosielämän projektin parista sekä työskentelystä eri alan opiskelijoiden kanssa.

– Kun opiskelijat viettävät koko leiripäivän yhdessä, he tutustuvat toisiinsa ja toistensa työtapoihin. Kevään kuluessa he tulevat ymmärtämään oman erikoisalansa vahvuudet ja oppivat tunnistamaan oman osaamisensa. Vaikkapa humanistille voi olla yllätys, että kaikki eivät ole hyviä kirjoittajia, projektipäällikkö Hirsikoski valottaa.

Projektiässissä mukana olo tuo asiakasyrityksille puolestaan mahdollisuuden hyödyntää opiskelijoiden osaamista ja antaa uusia näkökulmia kehittämistyöhön.

Valmennus jatkuu asiakasyrityksien tapaamisella

Ensimmäistä kertaa järjestetty starttileiri täytti odotukset. – Ryhmät ymmärsivät, että heillä on ihan oikea asiakas, jota palvella ja jolle tuottaa projekti, Hirsikoski sanoo.

Valmennus jatkuu kunkin tiimin kohdalla tapaamisella asiakasyrityksen kanssa. Valmiit projektityöt esitellään toukokuussa.

Projektiässät on Turun kaupungin ja turkulaisten korkeakoulujen valmennus, jota koordinoivat Brahea-keskuksen Kehittämispalvelut ja Turun yliopiston työelämäpalvelut Rekry.

Teksti ja kuvat: Susanna Eronen
Luotu 23.01.2015 | Muokattu 29.07.2021