Promootiossa juhlittiin nuoria tohtoreita ja kunniatohtoreita

01.06.2015

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteinen tohtoripromootio järjestettiin 28.‒30.5. Juhlallisuuksissa vihittiin 12 kunniatohtoria ja 110 tohtoria.

​Turun yliopiston promootioperinne nojaa lähes 800 vuotta vanhaan akateemiseen juhlatraditioon. Turun akatemian ensimmäistä promootiota vietettiin vuonna 1643, jolloin vihittiin maistereita. Ensimmäinen tohtoripromootio Turussa järjestettiin vuonna 1781.

Nykyään tohtoripromootio on tärkein yliopistollinen juhla, joka paitsi vaalii pitkää perinnettä, on tohtoreille mieleenpainuvan arvokas ja hauska tilaisuus. Promootiossa tohtorit pääsevät avaamaan akateemisia perinteitä myös perheenjäsenilleen.

Kolmipäiväinen promootio alkoi miekanhiojaisilla yliopiston päärakennuksessa torstaina 28.5. Hiojaisissa nuoret tohtorit ja kunniatohtorit kokoontuvat yhteiseen juhlaan vihkiäisiä edeltävänä iltana ja hiovat älyä symboloivat miekkansa kuohuviinillä kostutetuilla tahkoilla.

Tohtorit vihittiin perjantaina 29.5. promootioaktissa, joka järjestettiin Turun konserttitalolla. Tilaisuudessa promovoitiin tiedekunnittain 12 kunniatohtoria ja 110 nuorta tohtoria. Tilaisuudessa kuultiin filosofisten tiedekuntien promoottorin puhe, jonka jälkeen kunniatohtorit ja promovendit saivat kukin vuorollaan arvonsa merkit: hatun, miekan ja diplomin.

>> Katso videokooste vuoden 2015 promootiosta

TS