PubMedin uusi käyttöliittymä toi mukanaan uusia ominaisuuksia

15.05.2020

PubMedin uusi käyttöliittymä tulee oletuskäyttöliittymäksi lähipäivinä; vanha hakuliittymä poistuu lähiaikoina kokonaan. Nyt viimeistään kannattaa ottaa haltuun uuden käyttöliittymän helpommat hakutavat!

Mikä hakutapa muuttuu?

• Jos haluat pakottaa hakusanat esiintymään sanat peräkkäin, käytä lainausmerkkiä: "mental health"
  • Lainausmerkkien sisällä olevista sanoista vain viimeisen saa katkaista "medical student*"
  • Katkaistavassa sanassa pitää olla vähintään neljä kirjainta: test*

Miten hakutulokset muuttuvat?

• Tietokanta huomioi jatkossa kaikki katkaistun sanan variaatiot, kun vanhassa käyttöliittymässä haussa huomioitiin vain 600 ensimmäistä vaihtoehtoa.
  • PubMedin sisäänrakennettu algoritmi muuttui, jonka myötä Best match ja Most recent –listaukset tuovat saman hakutulosmäärän.
  • Vanhan ja uuden käyttöliittymän hakutuloksissa voi olla isoja eroja, koska algoritmiin on lisätty uusia ominaisuuksia: britti ja amerikanenglannin tunnistus, yksiköiden ja monikoiden tunnistusta on parannettu.

Mikä käyttöliittymässä on uutta?

• Search Details -ikkuna, joka kertoo tarkan hakutoteutuksen, on siirtynyt hakuhistorian yhteyteen.
  • Hakutuloksia voi selata artikkelinäkymässä siirtymällä seuraavaan ja edelliseen viitteeseen; enää ei tarvitse mennä takaisin hakutulossivulle päästäkseen seuraavaan viitteeseen.

PubMed on yhdysvaltalaisen National Library of Medicinen ylläpitämä Medline -tietokannan käyttöliittymä ja tärkeä kansainvälisen lääketieteellisen tiedon tietokanta.

Vaikka tietokanta löytyy helposti googlettamalla, suosittelemme, että käytät sitä kirjaston lääketieteiden oppaan kautta: https://utuguides.fi/laaketiede (PubMed / Medline -linkki kohdassa Tietokantoja). Niin pääset kirjautumisen jälkeen helpoimmin suoraan myös kirjaston hankkimiin kokotekstiartikkeleihin.

Voit katsoa Turun yliopiston kirjaston lyhyen opastusvideon uuden PubMedin hakuihin YouTubessa: https://youtu.be/K6m1e1N8aXs

Lisätietoja: tietopalvelu@utu.fi

Luotu 15.05.2020 | Muokattu 19.05.2020