QS Ranking: Turun yliopiston yhdeksän tieteenalaa maailman huipulla ‒ kauppatieteet sijoittui maailman 200 parhaan joukkoon

06.05.2015

Turun yliopisto sijoittuu QS Rankingin tuoreessa tieteenalakohtaisessa vertailussa maailman huipulle yhdeksässä eri kategoriassa. Kauppatieteet on yksi viidestä tieteenalasta, joilla Turun yliopisto on maailman 200 parhaan joukossa.

​Turun yliopisto on onnistunut lisäämään selvästi tieteenalojensa määrää kansainvälisessä yliopistovertailussa. Suunta on nousujohteinen: vuonna 2014 Turun yliopistosta listalle pääsi viisi tieteenalaa.

‒ Turun yliopiston pitkäjänteinen työ näkyy sijoituksina eri yliopistorankingeissa. Tässä vertailussa korostuu hienosti yliopistomme vahvuus, monialaisuus, tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

Kauppatieteet maailman 200 parhaan joukossa

Turun yliopisto sijoittui maailman 200 parhaan joukkoon Business & Management Studies -kategoriassa. Turun yliopiston kauppatieteet sijoittui listalle nyt ensimmäistä kertaa.

Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlundin mukaan vertailussa menestyminen kertoo siitä, että pitkäjänteinen työ tutkimuksen ja koulutuksen laadun kehittämisessä alkaa kantaa hedelmää.

‒ Nämä kehityspolut vaativat tunnetusti vuosia sekä toisaalta tuekseen erilaisia kannustin- ja seurantamekanismeja. Turun kauppakorkeakoulussa yksi merkittävä ohjausjärjestelmä tässä suhteessa on ollut tutkimuksen seurantajärjestelmä, jossa pisteytetään julkaisut, ISI-sitaatit sekä tieteelliset asiantuntijatehtävät radikaalisti korostaen laatuluokituksia.

QS Rankingin tieteenalakohtaisessa vertailussa arvioitiin 3500 yliopiston menestymistä 36 tieteenalalla. Mittareina ovat muun muassa akateeminen vertaisarviointi, maine työnantajana ja tutkimuksen vaikuttavuus.

Turun yliopiston sijoitukset QS Rankingin tieteenalakategorioissa

• Business & Management Studies, 151–200
  • Education, 151–200
  • Medicine, 151–200
  • Pharmacy & Pharmacology, 151–200
  • Psychology, 151–200
  • Modern Languages, 201–250
  • Biological Sciences, 251–300
  • Chemistry, 301–400
  • Physics & Astronomy, 301–400.

Teksti: Tuomas Koivula, Taru Suhonen

Luotu 06.05.2015 | Muokattu 02.08.2021