QS: Turun yliopisto työnantajien silmissä Suomen paras yliopisto

15.09.2015

Turun yliopisto on maailmanlaajuisessa QS World University Rankingsissa Suomen paras maakuntayliopisto. Edelle suomalaisyliopistoista sijoittuivat vain pääkaupunkiseudun Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto. Työantajien silmissä Turun yliopisto on uuden henkilöstön kouluttajana koko Suomen paras.

​Turun yliopisto on työnantajien kokemana Suomen paras yliopisto, opettajien ja opiskelijoiden määrällisessä suhteessa Turku on peräti sijalla 71.

​– Olemme edelleen selkeästi merkittävin pääkaupunkiseudun ulkopuolinen tiedeyliopisto, ja vahvaa kansainvälistä tasoa. Kilpailu maailmalla parhaimpien yliopistojen joukkoon pääsystä on kovaa ja meidän on ponnisteltava jatkossakin, jotta näkyvyytemme ja vaikuttavuutemme maailmalla pysyy vahvana, vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

QS keräsi vertailua varten aineistoa 3 539 yliopistosta ja sijoitti niistä 891 paremmuusjärjestykseen. Vertailukriteereinä ovat akateeminen maine, työnantajien kokema maine uuden henkilöstön kouluttajana, opettaja-oppilassuhde, tiedekuntakohtaiset sitaatiot, kansainvälisen opetus- ja tutkimushenkilökunnan määrä sekä yliopistossa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden määrä.

Turun yliopiston erityisiksi vahvuuksiksi nousivat työnantajanmaineen rinnalla opettaja–opiskelija-suhdeluku sekä akateeminen maine. Tieteenaloista vahvoina nousivat esille biotieteet ja lääketiede, yhteiskuntatieteet ja johtaminen sekä humanistiset alat.

– Kansainvälistymisessä, erityisesti kansainvälisen opetus- ja tutkimushenkilökunnan lisäämisessä, olemme parantaneet asemaamme koko ajan, kehittämisasiantuntija Susanna Sutinen sanoo.

Mainearvioihin on todennäköisesti vaikuttanut myös kontaktitietojen keruu.

– Yksiköt ovat osallistuneet aktiivisesti kontaktitietojen keruuseen, ja siten QS on saanut tietoa ajantasaista maineestamme. Se näkyy sekä akateemisessa että työnantajamaineessamme. Molemmissa olemme menestyneet hyvin, Sutinen sanoo.

Turun yliopiston sijoitus maailmanlaajuisessa vertailussa on 233. Jyväskylän yliopisto sijoittui 319:ksi, Itä-Suomen yliopisto 347:ksi, Tampereen teknillinen yliopisto 356:ksi, Oulun yliopisto 358:ksi ja Åbo Akademi kategoriaan 441–450.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen