Radioaktiivisesta aineesta ei vaaratilannetta

25.07.2014

Turun yliopiston Luonnontieteiden talo II:n kellarin peruskorjaus on keskeytetty sieltä löytyneiden, radioaktiivisia aineita sisältävien betonikaivojen vuoksi. Säteilyturvakeskus tarkasti kaivot perjantaina ja totesi, etteivät ne aiheuta terveydelle tai hengelle vaaraa. Ennen peruskorjauksen jatkamista radioaktiivinen aine on siirrettävä uuteen säilytyspaikkaan ja kaivot poistettava.

​Turun yliopiston Luonnontieteiden talo II:ssa on meneillään laaja peruskorjaus, jonka yhteydessä kellarista löydettiin neljä betonikaivoa. Työmiehet avasivat yhden kaivon kannen ja havaitsivat siellä olevan tuntemattomia astioita ja viitteitä radioaktiivisista aineista, jonka jälkeen asiaa lähdettiin selvittämään. Perjantaina Säteilyturvakeskus tarkasti kaivot.

– Kaivojen ulkopuolella säteilyn annosnopeudet olivat taustasäteilynluokkaa. Säteilyastioiden pinnalla annosnopeudet olivat matalia eil mikrosievertien luokkaa. Ne eivät ole aiheuttaneet terveydelle tai hengelle haittaa. Haittaa eivät ole kokeneet myöskään kaivon avanneet rakennusmiehet, Säteilyturvakeskuksen tarkastaja Ville Salo kertoo.

Pakkausten pinnalla annosnopeus oli tyypillinen laboratoriotyöskentelyssä syntyvälle radioaktiiviselle jätteelle. Kaikki säiliöt olivat ehjiä, eikä niitä ollut avattu. Pakkausten päällä olevien merkintöjen ja STUKin paikan päällä tekemien mittausten perusteella niissä olisi cesium-137- ja koboltti-60-isotooppeja sekä pieni määrä tritiumia.​

Kaivot on rakennettu radioaktiivisen aineen säilytystä varten, ja kaivoissa on yhä viime vuosituhannelta jäänyttä matala-aktiivista radioaktiivista ainetta.

Turun yliopiston vararehtorin, fysiikan professorin Kalle-Antti Suomisen mukaan tiedonkulku kaivojen sisällöstä on jossakin vaiheessa katkennut ja kaivot on oletettu tyhjiksi.

– Tässä on tapahtunut selkeä virhe ja meidän on tarkennettava käytäntöjämme entisestään. Yliopisto pahoittelee tapahtunutta ja asian selvittelyä jatketaan, Suominen sanoo.

Alue on ollut eristettynä kaivojen löytymisestä saakka. Urakoitsija on järjestänyt alueelle vartioinnin, joka jatkuu siihen saakka, kunnes yliopisto siirtää radioaktiiviset aineet uuteen sääntöjen mukaiseen paikkaan.

Ennen kaivojen siirtämistä Säteilyturvakeskus tutkii vielä perjantaina paikan päällä otetut laboratorionäytteet, jotka paljastavat, onko turvakaivona toiminut betoni täysin puhdasta. Se ratkaisee kaivojen purkutavan.

Luonnontieteiden talo II:n peruskorjaus jatkuu muiden kerrosten osalta normaalisti. Kellarin korjaukseen palataan radioaktiivisen aineen siirtämisen sekä kaivojen poistamisen jälkeen.

Erja Hyytiäinen

Luotu 25.07.2014 | Muokattu 28.07.2014