Radioaktiivista jätetta sisältäneet kaivot poistetaan

04.08.2014

​Turun yliopiston rakennustyömaan kellaritilasta heinäkuun lopulla löytyneet, radioaktiivista ainetta sisältäneet suojakaivot puretaan ja siirretään pois työmaalta. Säteilyturvakeskus (STUK) valvoo suojakaivojen purkua ja käsittelyä.

​Luonnontieteiden talo II:n kellarin betonikantisista suojakaivoista löytyi peruskorjaustyön yhteydessä radioaktiivista jätettä sisältäviä pakkauksia heinäkuun lopussa.

Turun yliopisto on ottanut pakkaukset haltuunsa ja varastoi ja hävittää ne asianmukaisesti. Yliopisto määritti paketeissa olleiden aineiden radioaktiivisuuden ja tuloksen on varmistanut Hidex Oy.

Tarkemmissa tutkimuksissa kahden suojakaivon pohjalta löytyi jonkin verran Cesiumin radioaktiivista isotooppia Cs-137:ää. Suojakaivot on nyt suljettu ja tiivistetty, jotta ne voidaan siirtää pois työmaalta. Purkutyö toteutetaan niin, että työntekijät eivät altistu säteilylle.

EH

Luotu 04.08.2014 | Muokattu 04.08.2014