RajatOn tuottaa e-oppimateriaalia tiedekasvatukseen

02.05.2014

Lasten ja nuorten taitoja tunnistaa, tulkita ja kyseenalaistaa lähiympäristössään ja eri mittakaavatasoilla ilmeneviä rajoja parannetaan Turun yliopiston ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston RajatOn-hankkeella.

​Rajaa tutkitaan useimmiten hallinnollisesta näkökulmasta kuten valtioiden, kuntien tai kaupunginosien rajoina. RajatOn-hankkeessa rajaa tarkastellaan viidestä eri näkökulmasta: talous, politiikka, kulttuuri, luonto ja ympäristö sekä aluemaantiede.

​Turun yliopiston maantieteen ja geologian laitoksen ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston Etelä-Karjala-instituutin yhteinen hanke tuottaa avointa, verkkopohjaista oppimateriaalia ja pedagogisia malleja perusopetuksen tiedekasvatukseen.

– Tietoisten tai tiedostamattomien rajojen vetäminen ”meidän” ja ”muiden” välille on ihmiselle ominaista, ja nämä rajat ohjaavat valintojamme sekä arkista toimintaamme, projektitutkija Krista Koskela Turun yliopistosta kertoo.

Esimerkiksi kaupunkiympäristössä rajanveto voi johtaa kaupunkialueiden eriytymiseen sekä paikattomuuden ja toiseuden tunteiden voimistumiseen. Kansainvälisessä politiikassa rajateemat näyttäytyvät moniulotteisina ja vaikeasti määriteltävinä kysymyksinä sekä konflikteina.

Medialla on keskeinen rooli rajojen, aluekäsitysten ja alueellisen todellisuuden tuottajana, ja sosiaalisen median välineet edelleen muokkaavat ja kärjistävät yksilöiden käsityksiä.

– Hankkeen perustavana ajatuksena on, että lapsilla ja nuorilla tulisi olla perusvalmiudet ymmärtää erilaisia rajoja ja käsitellä niihin liittyviä ilmiöitä ja taustatekijöitä sekä tunnistaa omiin käsityksiin vaikuttavia tekijöitä, hankkeen vastuullinen johtaja Sanna Mäki Turun yliopistosta sanoo.

Viisi eri lähtökohtaa rajan tutkimiseen

Rajaa tutkitaan useimmiten hallinnollisesta näkökulmasta kuten valtioiden, kuntien tai kaupunginosien rajoina. RajatOn-hankkeessa rajaa tarkastellaan viidestä eri näkökulmasta: talous, politiikka, kulttuuri, luonto ja ympäristö sekä aluemaantiede.

Esimerkiksi talouden näkökulmasta tutkitaan rajat ylittävää taloudellista vuorovaikutusta, rajakauppaa, globalisaatiota sekä ihmisten, materiaalien ja innovaatioiden virtoja rajan yli. Luonto ja ympäristö -teemassa tutkitaan luonnossa ilmeneviä rajoja ja raja-alueita eri mittakaavatasoilla, esimerkiksi vuoristoja, rantoja tai vaikkapa metsän ja pellon rajaa.

– Esimerkkien avulla tutustutaan erilaisten rajojen ominaisuuksiin ja olemassaolon perusteisiin sekä samalla pohditaan rajojen rajaamia alueita ja alueellista erilaisuutta, Koskelo kertoo.

Materiaali koostuu erilaajuisista tehtävistä, joita voidaan soveltaa yksittäisistä oppitunneista pieniin tai koko kurssin mittaisiin projekteihin. Tehtävissä hyödynnetään monia tutkimusmenetelmiä, kuten paikkatietoanalyysejä, havainnointia, kysely- ja haastattelumenetelmiä, media-analyysiä ja kenttätutkimusmenetelmiä.
Pedagogisena lähtökohtana on oppijan aktiivinen rooli, jossa tutkiminen, tuottaminen, arvioiminen ja luominen korostuvat oppimisen välineinä.

Hanke synnyttää eri kokoisia oppimispaketteja

Hankkeessa tehdään yhteistyötä koulujen opettajien, opettajankouluttajien, koulutuksen järjestäjien ja tutkijoiden kanssa.

Materiaalin tuottamisesta vastaan Koskelon mukaan materiaalin tarkoituksena on innostaa erilaisia oppijoita tieteen ja tutkimuksen pariin sekä helpottaa oppiaineiden integrointia kouluissa.

RajatOn-hanke sai opetus- ja kulttuuriministeriöltä sen ensimmäistä kertaa tiede- ja taidekasvatuksen kehittämiseen myöntämää rahaa 130 000 euroa. Avustettavien hankkeiden valinnassa painotettiin uusien yhteistyöverkostojen luomista sekä hankkeita, joissa hyödynnetään digitaalisten tietoaineistojen avautumista sekä tietoverkkoja ja sosiaalista mediaa.

Tiedekasvatushanke on vuoden mittainen ja se käynnistyy toukokuussa 2014.

Teksti: EH

Kuva: Allen Ormond