Ranskan oppiaine kirjamessuilla

26.09.2014

​Turun kirjamessut 2014

Tämän vuoden kirjamessuilla  (3. - 5.10.) yksi pääteemoista on ranskankielinen kirjallisuus. Messuilla esiintyvät mm. ranskan oppiaineen tohtorikoulutettavat Mirka Ahonen, Tiina Tuominiemi, Kaiju Harinen sekä post doc tutkija Andrea Hynynen, jotka kertovat suurelle yleisölle tutkimuksestaan (ks. alla).

Lisäksi yliopisto-opettaja Outi Veivo kertoo Téophile Gautierin teoksen "Vereviä kertomuksia" käännösprojektista.

Yllämainittujen tapahtumien lisäksi oppiaine ja sen opiskelijat ovat mukana  kertomassa ranskan kielen opiskelusta Turun yliopistossa .

Turun Kirjamessuilla lauantaina 4.10. klo 16.30-17.45, JUKOLA (2. kerroksen ohjelmatilat):

Naisnäkökulmia ranskalaisessa kirjallisuudessa

Turun yliopiston Ranskan oppiaineen tutkijat keskustelevat naisista ja naiseudesta ranskalaisessa kirjallisuudessa. Naisia tarkastellaan erilaisten näkökulmien kautta sekä kirjailijoina että kirjallisuuden esittäminä fiktiivisinä naiskuvina. Naiset ja naiseus näyttäytyvät teksteissä eri tavoin eri aikakausina ja puhujat lähestyvätkin naiseuden näkökulmia hyvin erilaisten genrejen ja kirjallisuuksien kautta.

FM Tiina Tuominiemi kertoo, millaisia kuvia naisista Charles Perrault luo kuuluisassa satukokoelmassaan ”Hanhiemon tarinat” (Histoires ou Contes du temps passé. Avec des Moralitez, 1697).

FT Andrea Hynynen perehtyy ranskalaisten dekkareiden naisiin Fred Vargasin tuotannossa.

FM Mirka Ahonen kertoo, miltä ranskalaiset lähiöt näyttävät maahanmuuttajataustaisten naisten tarinoissa, erityisesti Faïza Guènen romaaneissa.

FM Kaiju Harinen esittelee feminististä eetosta länsiafrikkalaisessa naiskirjallisuudessa, erityisesti Calixthe Beyalan tuotannossa.

Tervetuloa!

päivitetty 26.9.2014 / mö